טקסט: התגלות מחדש במאה העשרים

פאנל טקסט

דוד סלימאן ששון היה בן למשפחת סוחרים ובנקאים חובקת עולם שמוצאה בבגדאד. הוא נולד בבומביי )מומבאי( שבהודו. אביו, סלימאן ששון, ניהל את עסקי המסחר הבינלאומי של המשפחה. אמו, פַ רחה )פלורה( ששון, היתה אשה פורצת דרך, תלמידת חכמים ואשת עסקים מוכשרת. בשנות נעוריו של דוד נפטר אביו, ואמו דאגה לחינוכו בידי מורים פרטיים. כך גילה את אהבת הספר. בבגרותו שקד על איסוף כתבי יד יהודיים עתיקים מרחבי העולם ועל מחקרם. הוא החזיק באוסף הפרטי העשיר ביותר בעולם של כתבי יד עבריים, פתח אותו בפני חוקרים ואף חקר אותו בעצמו.

בשנת 1929 קיבל ששון הצעה לרכוש כתב יד של התנ"ך שנטען כי הוא אחד העתיקים ביותר שבנמצא. זהו כתב היד שלפנינו, שלימים נקרא על שמו. באותה עת הספר עדיין היה בידיים פרטיות באנקרה שבטורקיה. ששון בדק את כתב היד, ולאחר התמקחות רכש אותו תמורת 350 ליש"ט. הוא כרך אותו מחדש ונתן לו את המספר הקטלוגי ,1053 הטבוע על שדרתו עד היום.

במהלך שנות השבעים מכרו צאצאיו של ששון חלקים מאוסף הספרים שלו. בשנת 1978 רכשה את קודקס ששון קרן הפנסיה של עובדי הרכבת הבריטית, כחלק ממדיניות ההשקעה שלה בנכסי אמנות ותרבות. הקודקס הופקד בספרייה הבריטית בלונדון, שם הוצג לציבור פעם אחת ויחידה בשלהי שנת ,1982 בתערוכה שהוקדשה לכתבי יד עבריים מאוסף ששון.

בשנת 1989 שוב הועמד קודקס ששון למכירה, והיה לכתב היד העברי היקר ביותר שנמכר מעולם ולכתב היד השני היקר ביותר שנמכר עד אותה עת. הוא צורף לאוסף יעקב )ז'אקי( ספרא מז'נבה, שווייץ, איש עסקים ובן למשפחת בנקאים שמוצאה בעיר חלבּ שבסוריה.
בשנת 2023 נרכש הקודקס בידי אלפרד ה. מוזס ונתרם לאוסף אנו – מוזיאון העם היהודי, למשמרת עבור העם היהודי כולו.