טקסט: הרמב"ן

פאנל טקסט

רבי משה בן נחמן (1194–1270), יליד העיר גירונה שבספרד.
פרשן, רופא והוגה דעות. בכתביו ניסה לשלב לראשונה בין מסורת חכמי ספרד לתורת חכמי אשכנז.
היה מחשובי המקובלים בימי הביניים. שימש יועצו האישי של מלך ספרד
ואף השתתף בוויכוח ברצלונה המפורסם, אשר ממנו יצא וידו על העליונה.

מידע נוסף

רמב"ן
רבי משה בן נחמן, נולד 1194- 1270
נולד בגירונה, ספרד ושלט בספרדית. בתקופה שבה חי האזור היה בתווך בין ספרד המוסלמית לספרד הנוצרית ולכן מורגשת השפעה של שתי התרבויות עליו.
עסק בתורה, בלשונות לועזיות ובמדע. היה רופא וכן יועץ המלך חיימה הראשון, לצד זה עסק בפרשנות מקרא וחידושים בתלמוד, בקבלה, עסק בהלכה, כתב שירה ונאלץ להגן על היהדות בויכוח ברצלונה.
איש הלכה, פרשן התורה, מקובל, משורר, רופא, פרשן מקרא, מתפלמס עם הנצרות (בויכוח הפומבי בברצלונה), מגן על הרמב"ם בפולמוס על מורה נבוכים. מעוף החידוש והיצירה יחד עם איפוק וריסון. מנהיג הקהילה היהודית באראגון של מאה 13, גולה לארץ ישראל באחרית ימיו אחרי ויכוח ברצלונה. ואז נמצא בתחום של עכו.
ויכוח ברצלונה- הגן על היהדות והאשמות כנגד התלמוד בשנת 1263. הוויכוח נערך בארמונו של מלך אראגון, חיימה (יעקב) הראשון, ועמו ראשי הממלכה והכנסייה וראשי המסדר הדומיניקני, שהפעילו את האינקוויזיציה הנוצרית. הקהל היה כולו נוצרי למעט נציגי היהודים עצמם, ולמעשה הוויכוח היה מעין משפט שבו עמדו הרמב"ן והיהדות למשפט לפני הנוצרים, על דבקותם באמונה היהודית והעדפתה על פני האמונה הנוצרית. המשתתפים בוויכוח היו הרמב"ן ויהודי מומר בשם פאבלו כריסטיאני. הרמב"ן ניצח כאשר המלך היה הפוסק. כתיעוד של הויכוח, חיבר הרמב"ן את ספר הויכוח. אולם בשל הטענות שלו בויכוח ובספר נרדף ונאלץ לעזוב את ספרד.
פרשנותו על התורה כוללת גם דרך הגלוי וגם נסתר, פשט וסוד. שני נתיבים משלימים שאינם אחד. הקבלה היא הגרעין של תורתו, נמסרה למשה מסיני. בפרשנות וחידושיו על התלמוד משלב את בית המדרש הצרפתי-אשכנזי על כל למדנותו, יחד עם הפילוסופיה והבלשנות המאפיינים את לימוד התורה בספרד. הוא מגלה בקיאות בקודמיו.
לרמב"ן היתה מחשבה ביקורתית, חתירתו להעמדת הבחנות עקרוניות ושיטתיות כמוצא לסתירות ולבעיות פרשניות. לא חיבר חיבור שיטתי, אבל אפשר לחלץ את השיטתיות שלו מרחבי כתביו- פרשנות, דרשות . בפרשנות לתורה כמצע לפרישת הגותו, החורגים מהפרשנות הישירה לתורה. מגבש את השקפתו מתוך פולמוס והסכמה עם הוגים מרכזיים שקדמו לו כמו רש"י והרמב"ם.
מעורה בחיים הציבוריים היהודים:
חולל שינוי בהנהגה היהודית בברצלונה ובאופייה של חיי הקהילה?
מעורב באופן מכריע בפולמוס הרמב"ם (מו"נ): בשנת 1232, בעקבות הפולמוס על כתבי הרמב"ם, השתדל רמב"ן ליישב את הסכסוך בין תומכי הרמב"ם מחד ומתנגדיו מאידך, בהצעת פשרה לפיה החרם על כתבי הרמב"ם יבוטל, אך תוטל הגבלת גיל על עיסוק בפילוסופיה ומדעים. בשעתו, ניסיון הפשרה של רמב"ן לא נשא פרי.
מגן היהדות בויכוח ברצלונה מול הדויניקנים, בחצר מלך אראגון.

לקריאה נוספת