פאנל טקסט
כמו החברה הישראלית, גם הקולנוע הישראלי עבר מעיסוק בחזון הציוני להתמקדות ביחיד ובמכאוביו.
הסרט העלילתי הראשון שנוצר בארץ-ישראל היה "עודד הנודד" (1933), שעסק בגילוי המולדת. סרטיו של אפרים קישון משנות השישים, הבוחנים את החברה הישראלית במבט אירוני, קידמו את ייצוגם של נושאים יומיומיים בקולנוע. בשנות השבעים התאפיין הקולנוע הישראלי בסוגה חדשה, שנקראה סרטי בורקס והציגה התנגשות בין העדות בישראל. בשנות השמונים הרבו קולנוענים לחקור את יחסי היהודים והערבים ואת צה"ל. בשנות התשעים פנה הקולנוע הישראלי לעסוק בעיקר בנפשו של היחיד. הקולנוע הישראלי של ראשית המאה ה-21 עשיר ומגוון בנושאיו ובסגנונו.