טבעת עם סהר וכוכב מאוצר ארפורט

טבעת עם סהר וכוכב מאוצר ארפורט
גרמניה, שלהי המאה ה-13 או ראשית המאה ה-14
המקור מוצג בבית הכנסת הישן בארפורט.

חייב לדעת

יהודים רבים באשכנז זכו לרווחה כלכלית. אם אתרע מזלם ונאלצו לברוח, לא פעם השאירו מאחור רכוש רב – שלעתים הוחבא בתקווה שניתן יהיה לשוב ולאסוף אותו בעתיד. כך היה עם מטמון קולצ'סטר והאוצר מארפורט.
שיפוץ של חנות בעיירה קולצ'סטר שבאנגליה הוביל לגילוי מטמון של אלפי מטבעות כסף מהמאה ה-13. בתקופה זו היו הבתים באזור זה בבעלותם של יהודים בעלי ממון, שגורשו עם יתר יהודי אנגליה ב-1290.
הטבעת שלפניכם היתה חלק מאוצר מרהיב ויקר ערך שטמן סוחר יהודי בקירות ביתו בעיר ארפורט שבגרמניה. רוב חברי הקהילה היהודית שם נרצחו בפרעות שפרצו בחודש מרץ 1349 על רקע האשמת היהודים באחריות למגפת הדבר ("המגפה השחורה").

מידע נוסף

– זו לא טבעת נישואין.
– אוצר ארפורט מורכב ממטבעות, מטילי כסף, תכשיטי זהב וכסף וכלי כסף שונים. הוא הוחבא ככל הנראה במאה ה14 היות הקהילה הושמדה בפרעות הדבר השחור 1349. המטבעות הקדומים ביותר במטמון מתוארכים למאה ה-13. משערים שבעלי האוצר היו יהודים כיון שנמצאו בו פרטים בעלי אופי יהודי כמו טבעת נישואין אשכנזית אופיינית מזהב ועליה הכיתוב באותיות עבריות "מזל טוב".
המטמון נתגלה בשנת 1998 בקיר של בית שנכלל בימי הביניים ברובע היהודי של ארפורט שבגרמניה. בהמשך השנים נתגלו מטמונים נוספים של יהודים בערים נוספות באירופה כקולמאר שבצרפת, מינסטר שבגרמניה ועוד.
-מוטיב הסהר והכוכב מופיע גם על חותם הקהילה היהודית מרגנשנבוג ובחותמים אישיים של יהודים מהתקופה. למרות שיש לו 6 קצוות זהו לא מגן דוד שהוא סמל מאוחר

נקודות ממשק-
מטמון קולצ'סטר, הקמיע האיטלקי (קומה 3) שהוחבא בזמן השואה