חוט אדום שנכרך שבע פעמים סביב קבר רחל

חוט אדום שנכרך שבע פעמים סביב קבר רחל
ישראל, המאה ה-21
צמר צבוע
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

החוט האדום כקמע הוא למעשה חיבור של שני מנהגים: המנהג העממי (לא דווקא יהודי) של ענידת חוט אדום לשמירה כנגד עין הרע והמנהג לענוד חוט שנכרך בשבעה סיבובים סביב קבר רחל. לפי דעות מסויימות זוהי סגולה לזרע של קיימא (פיריון) בגלל רחל שהיתה עקרה ומתה בלידת בנה השני בנימין. החוט נמכר כסגולה כללית לשמירה, בין היתר בקבר רחל עצמו או בכותל. יתכן שההקשר של רחל נועד "להכשיר" ו"ליהד" את המנהג העממי של החוט האדום.

מידע נוסף

מנהג החוט האדום מוזכר כבר בתוספתא, שבת פרק ז הלכה א, כמי שקושר חוט אדום על אצבעו הרי זה מ"דרכי האמורי"- כינוי למנהגים של גויים שאסור לחקות.
אין שום אזכור היסטורי בכתב למנהג ענידת החוט האדום מקבר רחל. הרעיון המונח ביסוד מנהג ליפוף החוט סביב הקבר הוא שעל ידי מגע החוט עם הקבר מאציל ה"קדוש" עליו מברכתו ותכונותיו העל טבעיות. כיום יש התולים את מנהג החוט האדום בין היתר בחוט השני (שני=אדום) שתלתה רחב הזונה על חלון ביתה כמצוות המרגלים, כדי שהלוחמים מבני ישראל לא יפגעו בה ובבני ביתה כאשר יבואו לכבוש את יריחו.
למרות שהמנהג הוא מנהג עממי ואין לו שום זכר בכתבים הקבליים המנהג נתפס כיום כמנהג קבלי, בין היתר כי ה"מרכז לקבלה" המקדם ומשווק אותו ברחבי העולם כחלק מהכיוון הניו אייג'י הקבלי של המרכז וטוען שהוא חלק מ"טכנולוגיה רוחנית רבת עצמה" שמטרתה "להן עלינו מפני אנרגיה שלילית". "הטבע של אהבת האם המגוננת הוא הכוח העצום ביותר עלי אדמות. כתוצאה מכך, חיבורו של החוט האדום לרחל אמנו טוען אותו בכוחות האהבה וההגנה". לפי ההנחיות של המרכז, יש לקשור את החוט סביב מפרק יד שמאל, על ידי מישהו שסומכים עליו ואוהבים אותו, בשבע קשירות, עד שנוצרים שבעה קשרים. הם ממליצים לקשור את החוט תוך אמירת הפיוט הקדום "אנא בכח גדולת ימינך" ,הראשי התיבות שלו יוצרים לפי הקבלה את אחד משמות האל (שם מ"ב, שם המורכב מ42 אותיות). החוט האדום נצפה על סלבריטיס שונים ברחבי העולם הקשורים למרכז לקבלה כמו מדונה, אשטון קוצ'ר, ריהאנה, אריאנה גרנדה, מיילי סיירוס ועוד.
גוף אחר שמוכר את החוט אדום הוא מוסדות קבר רחל, שלדיברהם "הכנת חוט השני כראוי תוך אמירת סדר המזמורים וההקפות המיוחד קשה עד מאד" ולכן הם מעניקים חוט אחד, שנטען כראוי, לכל משפחה שתתרום למוסדות קבר רחל.