ויליאם קנטריג' נוף על דפי אטלס (הודו/הנילוס)

ויליאם קנטריג' (נ. 1955)
נוף על דפי אטלס (הודו/הנילוס), 1999
פחם על נייר מודפס
באדיבות אוסף ליאוניד וטטיאנה נבזלין

חייב לדעת

קנטריג', אמן דרום-אפריקאי שנודע במיוחד בזכות ציוריו ויצירות האנימציה שלו, משתמש ברפרנסים תרבותיים כדי לבקר את האפרטהייד ולבחון סוגיות הנוגעות לקולוניאליזם. ביצירה זו, השימוש שהוא עושה בקרטוגרפיה (ציור מפות) מייצג את הגישה הקולוניאלית לטריטוריה. קנטריג' לוכד את ההטיות והדעות הקדומות המתעוררות עם תיחומו של המרחב, ומראה כיצד ההבניה המדומיינת של חללים מעודדת אותן.

מידע נוסף

וויליאם קנטרידג' נולד ב-1955 ביוהנסבורג, דרום אפריקה, שם הוא חי ועובד כיום. דור שלישי למהגרים יהודים מליטא. הוריו עורכי דין, אביו סידני קנטרידג' ואימו האקטיביסטית פליציה קנטרידג'. התנאים הסוציו-פוליטיים של אחרי האפרטהייד השפיעו רבות על האמנות שלו. עבודתו הינה בעלת אופי אקספרסיוניסטי, במגוון רחב של מדיות אמנותיות כגון רישום, מיצג, קולנוע, הדפס, פיסול וציור. בתהליך היצירה של יצירותיו הידועות ביותר, קנטרידג' מצייר ומוחק בפחם ומקליט את יצירותיו בכל מדינה. לאחר מכן הוא מציג הקרנת וידיאו של התמונות לצד ציורי המקור המעובדים והמחודשים שלהם. בדרך זו, התהליך היצירתי והביטוי האסתטי קשורים קשר בל יינתק עם הכוח הנרטיבי של עבודתו,
"הנוף מסתיר את ההיסטוריה שלו. תמונת נוף מופיעה כעובדה מוגמרת. כוחם של נופי הילדות שאליהם התייחסתי ושל ציורי האנשים… הוא שהם מופיעים מחוץ לזמן. לכאורה יספרו אמת אחרת מלבד היותם רגע בודד בתהליך שקדם על הרגע המוצג… הקושי שיש לנו להחזיק בתשוקות, רשמים, דרכי ראיית הדברים, האופן שבו דברים שנראים בלתי נמחקים בזיכרונותינו דוהים והופכים חמקמקים, משתקף באופן שבו השטח עצמו אינו יכול להחזיק את האירועים המתרחשים בו".
ויליאם קנטרידג', דן קמרון, וויליאם קנטרידג', לונדון 1999, עמ'. 126
בעבודה זו צייר קנטרידג' נוף פחם של מזבלות המכרות ביוהנסבורג, על דפים זרוקים של האטלס המציגים את אפריקה. עבודה זו משקפת את הטראומות הפסיכולוגיות שנותרו כשרידים של העבר החברתי-פוליטי ההרסני של דרום אפריקה.