האנס בלמר ללא כותרת

האנס בלמר (1902–1975)
ללא כותרת, 1938
הדפס כסף בתוספת אניליין על נייר, 1949 בקירוב
באדיבות אוסף ליאוניד וטטיאנה נבזלין

חייב לדעת

הצלם הגרמני האנס בלמר נמלט מגרמניה הנאצית והתיישב בפריז בשנת 1938, שם זכה לקבלת פנים חמה מאת הסוריאליסטים. עבודה זו היא חלק מסדרת עבודותיו "משחקי הבובה" (Les Jeux de la Poupée), שפורסמה בשנת 1939. הבובה – על האנטומיה הבלתי שלמה שלה – שימשה סמל מעורר פחד, והביאה בכפיפה אחת את השרירותיות המשחקית הסוריאליסטית ואת תפקידו של הלא-מודע.

מידע נוסף

הנס בלמר נולד בקטוביץ חלק מהאימפריה הגרמנית (כיום פולין). בשנת 1933 כאשר הנאצים עלו לשלטון, בלמר מרד נגד השלטון ונגד אביו וגרם לאנשים להאמין שהוא ממוצא יהודי. בלמר ידוע ביצירת סדרת בובות וצילום שלהן. פרוייקט הבובות של בלמר הואץ בעקבות סדרה של ארועים בחייו הפרטיים. בלמר התחיל את פרויקט הבובות שלו כצורת התנגדות לפאשיזם של המשטר הנאצי, כך שהכריז שלא יבצע עבודה שתומכת בממשלה הגרמנית החדשה. הבובות של בלמר היו מוטציות ומונחות בתנוחות לא רגילות כדי לקרוא תיגר על פולחן הגוף המושלם ששלט בגרמניה באותה תקופה. ב1933 בלמר ייצר את הבובה הראשונה בברלין, על מנת להדגים את התנגדותו לכל סמכות, הוא השתמש בכשרונו הגדול לקראפט על מנת לעצב עבודה מדהימה שנקראת "הבובה". זהו פסל כמעט בגודל אמיתי של אישה צעירה הלבושה רק בגרביים לבנים ובנעליים שטוחות שחורות. הפסל מורכב מאלמנטים שמתפקדים כמו מפרקי כדור. בלמר השתמש במספר וריאציות של תנוחת הבובה ותיעד אותן בצילום, הוא צילם מספר תצלומים של הבובה בתנוחות ובשלבי בנייה שונים. עד מהרה הפכו תצלומי הבובה חשובים לא פחות מהפסל עצמו, עם תפקידם הסיפורי, הם פתחו אפשרויות מציצנות ופטישיסטיות חדשות.
עבודתו של בלמר הוכרזה בסופו של דבר כ"מנוונת" על ידי המפלגה הנאצית, והוא נאלץ לברוח מגרמניה לצרפת ב-1938, שם התקבלה עבודתו של בלמר בברכה על ידי הסוריאליסטים ואנדרה ברטון. הוא סייע למחתרת הצרפתית במהלך המלחמה על ידי הכנת דרכונים מזויפים. ונכלא בכלא קמפ דה-מילס באקס-אן-פרובאנס, מחנה לייצור לבנים לנתינים גרמנים, מספטמבר 1939 ועד סוף המלחמה המדומה Phoney War במאי 1940.
לאחר המלחמה חי בלמר את שארית חייו בפריז.

לקריאה נוספת