דיסקית של מקס פוקס (1920–2018), חזן יהודי-אמריקני שלחם בצבא ארה"ב בזמן מלחמת העולם השנייה

דיסקית של מקס פוקס (1920–2018), חזן יהודי-אמריקני שלחם בצבא ארה"ב בזמן מלחמת העולם השנייה
ארה"ב, 1942
אלומיניום, פח ברזל, מתכת זהובה, נייר באדיבות משפחת פוקס ומשפחת ויקטור

חייב לדעת

מיכאל (מקס) פוקס, יהודי אמריקאי יליד פולין, התגייס בגיל 22 לצבא ארה”ב ולחם במסגרת חטיבת חיל הרגלים הראשונה. חטיבה זו נחתה בחופי נורמנדי של צרפת הכבושה ב- 6 ביוני 1944 ולחמה בקרב שסימן את ראשית הקץ של גרמניה הנאצית. במהלך הקרבות, פוקס נפצע מרסיסים אולם התעקש להמשיך בלחימה ולהישאר באירופה.
ארבעה חודשים מאוחר יותר, נשלח במסגרת אותה חטיבה להילחם בעיר אאכן (Aachen), במערב גרמניה- קרב בו הגרמנים נחלו תבוסה.

בתום ימי הלחימה, ב-29 באוקטובר 1944, פוקס ו-50 לוחמים יהודים נוספים מהחטיבה מצאו עצמם ניצבים מול חורבותיו של בית כנסת עתיק בעיר, שנבנה ב-1862 ונהרס כליל ב”ליל הבדולח”, בנובמבר 1938. פוקס שהיה בעברו תלמיד ישיבה שלמד חזנות, פצח בשירה ספונטנית של מזמורי שבת מסורתיים כשברקע עדיין נשמעים הדי הפיצוצים. למקום הגיע צוות של רשת הרדיו NBC, שהעביר בשידור חי את מזמורי קבלת השבת של פוקס למיליוני בתים בארה”ב – והפך אותו לאחד מסמלי הניצחון על גרמניה הנאצית.

מידע נוסף

פוקס הפך לחזן מבוקש בקהילה היהודית של ניו יורק בשנים שלאחר המלחמה. לאורך השנים סירב להתראיין אודות המלחמה ורק אישר כי אכן היה זה הוא ששר מזמורי שבת מול חורבות בית הכנסת באאכן. לימים, בתו סיפרה כי המראות האיומים מהמלחמה הותירו בו צלקות נפשיות.

בשנת 2009, כשהוא כבר בן 87, הסכים לבקשת הוועד היהודי האמריקאי (AJC) לחזור לאותו יום בשנת 1944 ולספר את סיפורו. הוא שיתף לראשונה בחייו את חוויותיו מאותו יום היסטורי ומה הוביל אותו לפצוח במזמורים, כך סיפר “החיילים היהודים שהיו איתי שמעו על זוועות הנאצים. לרובם היו משפחות שנספו בשואה. גם לי היו קרובי משפחה רבים שנספו…למדתי חזנות לפני המלחמה וזה היה רק טבעי שאני אוביל את קבלת השבת במקום”.

פוקס נפטר ביולי 2018 כשהוא בן 96.

לקריאה נוספת