דיורמה: שמואל הנגיד, 993–1056

דיורמה: שמואל הנגיד, 993–1056

פאנל טקסט

רבי שמואל בר יוסף הלוי (993–1055 או 1056). נולד בעיר קורדובה שבספרד. פרשן ובלשן אשר שלט בשבע שפות ושילב ידע תורני עם השכלה כללית ומדעית נרחבת. מחשובי המשוררים של תור הזהב. בצד פעילותו הרוחנית היה פקיד בכיר בגרנדה, ושימש אף בתפקיד הוואזיר הגדול. טקסט דיורמה: שמואל הנגיד היה תלמיד חכם, משורר ומלומד, שהיה בקיא בעברית ובערבית. מלך גרנדה, שהתרשם מחוכמתו, מינה אותו לתפקיד סגנו, הווזיר הגדול, וכן לשר האוצר ושר הצבא. לצד פועלו זה, שמואל הנגיד כתב שירה בעברית וספרים על התלמוד, עמד בראש הקהילה היהודית ופעל למען אחיו היהודים בממלכה.

חייב לדעת

רבי שמואל בן יוסף הלוי הנגיד, מכונה שמואל הנגיד. (בערבית: אבו אסחאק אסמאעיל בן א–נע'רילה). נולד ב- 993 בקורדובה ספרד, נפטר בגרנדה סביב 1056. מגדולי המשוררים העבריים בספרד של ימי הביניים. שימש בתפקידים פוליטיים בכירים בממלכת גרנדה המוסלמית – שר האוצר ושר הצבא, ובשיא הקריירה הפוליטית שלו שימש כווזיר הגדול, משנה רק למלך גרנדה.
בנערותו בקורדובה (אז מרכז מדע וידע) רכש השכלה רחבה מפי גדולי תקופתו. למד תורה ותלמוד, לשון עברית, לשון וספרות ערבית, שפות נוספות, מדעים ופילוסופיה. עוד בצעירותו חיבר שירים במספר שפות. בנוסף לשירים רציניים שחיבר, השתתף בראשית דרכו במשתאות משוררים שם נהגו לחבר שירים היתוליים, שירי יין ותשוקה וחידות בצורת שירים. שמואל הצעיר עסק גם בכתיבת ספרים ואף פתח מכון לכתיבת ספרי קודש.
בהיותו כבן 20 קורדובה הוחרבה ושמואל עבר למלגה שם פתח חנות בשמים ותבלינים אך התקשה להתפרנס והתגלגל במקרה לקריירה פוליטית. סופר שכתב מכתבים בתשלום ובזכות מכתבים רהוטים ומסוגננים שכתב עבור משרת של יועץ מלך גרנדה, הגיע להיכרות עם אנשי המלך והרשימם. בגיל 35 התמנה ליועצו וסופרו של חבוס מלך גרנדה ומשם התקדם לתפקידים רמים ביותר. שמואל הנגיד כיהן כווזיר הגדול גם בשרות בנו של חבוס. מנוי יהודי לתפקידים כאלה היה נדיר ביותר בספרד המוסלמית.
בהיותו בשרות המלכותי נשא את יהדותו בגאווה, דאג לקהילות היהודיות, תמך מהונו בישיבות ובתלמידים עניים בספרד ובמקומות אחרים כולל ירושלים. תמך גם במשוררים. התמנה לראש רבני ספרד והשיב לשאלות רבות שהופנו אליו בנושאי דת ודין.

מידע נוסף

הדיורמות עוצבו ב-1978 על ידי לסלי ג'יימס גרדנר (1907-1995) מעצב ואומן גרפי בריטי. בפרוץ מלח"ע ה-2 מונה לקצין תחבולה והטעייה ראשי. המצאתו של צבא דמה – טנקים, מטוסים וספינות מתנפחים – גרמו לאויב הגרמני לטעות ולחשוב שהמשאבים הבריטים גדולים בהרבה ממה שהיו במציאות. במהלך הקריירה שלו הוא פעל בתחומים רבים (בין היתר היה אחראי לעיצוב ספינת הפאר QE2), ובעיקר נודע בשל עיצוב תערוכות רבות שהוצגו בפסטיבלים, ירידים ומוזיאונים באנגליה וברחבי העולם.

שמואל הנגיד היה מראשוני הראשונים. "הראשונים" הוא כינוי בתולדות עם ישראל לרבנים שפעלו בין המאות 11-15, במיוחד בהקשר של השתלשלות ההלכה ופרשנות התלמוד. תקופת הראשונים באה אחרי תקופת הגאונים ולפני תקופת האחרונים ומיוחסת לה חשיבות רבה בעיצוב עולם ההלכה ויצירת ארון הספרים היהודי.
הוא נחשב המשורר העברי הגדול הראשון בתור הזהב של יהדות ספרד והיווה השראה לשלושת המשוררים הגדולים הנוספים, רבי שלמה אבן גבירול, רבי משה אבן עזרא ורבי יהודה הלוי. גם משוררים עבריים מודרניים כדוגמת נתן יהונתן ויהודה עמיחי הושפעו משיריו של שמואל הנגיד.
בתור רמטכ"ל של גרנדה המוסלמית היה יוצא מדי שנה בראש הצבא להילחם באויבי הממלכה. חלק משיריו הידועים חוברו בשדה הקרב כפי שמוצג בדיורמה.
מושב כפר הנגיד נקרא על שמו.

לקריאה נוספת