דיורמה: יוחנן כריסוסטומוס מטיף להיפרדות מן היהודים

דיורמה: יוחנן כריסוסטומוס מטיף להיפרדות מן היהודים, המאה הרביעית

חייב לדעת

הקדוש הנוצרי ואיש הכנסייה יוחנן כריסוסטומוס (347-407) נולד באנטיוכיה שבסוריה. הכינוי כריסוסטומוס, שפירושו "פה זהב" הוענק לו בשל כישוריו כמטיף. סגפן מטבעו, הוא היה מקובל יותר על השכבות החלשות ופחות על העשירים שאת עושרם הטיף לחלק. הוא הרבה להטיף כנגד השימוש לרעה שהכנסייה עשתה בכוחה ובכך רכש לעצמו לא מעט אויבים במקומות גבוהים. כשהתמנה לארכיבישוף בקונסטנטינופל נפל קורבן לסכסוך פוליטי, הודח וגורש בבושת פנים ומת בגלותו. לאחר מותו שמו שוקם והוא הוכר כקדוש ע"י רוב הכנסיות הנוצריות.
הקשר שלו ליהדות: עוד בראשית דרכו כאיש כנסייה באנטיוכיה, (386-387 ) כריסוסטומוס חיבר שמונה דרשות חריפות נגד היהודים והיהדות (Adversos Judaeos) שביקשו לחדד את ההבדל בין הדתות. הדרשות הופנו לאוזניהם של יהודים-נוצרים, יהודים שהתנצרו אך עדיין אחזו במורשתם, וכן לנוצרים שנהגו לבקר בבהכנ"ס, להשתתף בטקסי פולחן יהודיים ואף לשמור שבת וימי צום. כריסוסטומוס טען כי בשבתות ובחגים היהודיים בהכנ"ס מלאים בנוצרים (נשים במיוחד), שנמשכו לחגיגיות של התפילה ונהנו לשמוע את השופר בראש השנה. כריסוסטומוס ביקש למחוק נוהג זה מקרב צאן מרעיתו. הוא כינה את בהכנ"ס "מאורה של חיות פרא" וכתב: "היהודים אינם טובים מן החזירים ומן העזים, בגסות אורחותיהם הפרוצה ובגרגרנותם שאינה יודעת שבעה". הוא האשים את היהודים בהיותם רוצחיו של ישו והשווה את ביהכנ"ס למקדש פגאני ולבית בושת. כריסוסטומוס התבסס בין השאר על תוכחות הנביאים כנגד עם ישראל על מנת לגבות את גינוייו כלפי היהודים.
במהלך ההיסטוריה מגוון אנטי-שמים עשו שימוש לרעה בדרשותיו. כתביו אף שימשו את הנאצים שניסו להצדיק את תורתם ומעשיהם בעיני נוצרים גרמנים ואוסטרים. שימוש זה זכה לגינוי מפי הכנסייה לאחר המלחמה.

מידע נוסף

הדיורמות עוצבו ב-1978 על ידי לסלי ג'יימס גרדנר (1907-1995) מעצב ואומן גרפי בריטי. בפרוץ מלח"ע ה-2 מונה לקצין תחבולה והטעייה ראשי. המצאתו של צבא דמה – טנקים, מטוסים וספינות מתנפחים – גרמו לאויב הגרמני לטעות ולחשוב שהמשאבים הבריטים גדולים בהרבה ממה שהיו במציאות. במהלך הקריירה שלו הוא פעל בתחומים רבים (בין היתר היה אחראי לעיצוב ספינת הפאר QE2), ובעיקר נודע בשל עיצוב תערוכות רבות שהוצגו בפסטיבלים, ירידים ומוזיאונים באנגליה וברחבי העולם.

● יוחנן כריסוסטומוס מטיף להיפרדות מן היהודים, המאה הרביעית
"כריסוסטומוס"=פה הזהב. היה ידוע ביכולתו להרצות באופן כריזמטי וסוחף.
יוחנן היה בישוף אדוק מאוד באנטיוכיה שפרסם חיבורים נגד היהדות והיהודים. במאה הרביעית הקיסר קונסטנטין הגדול רואה בחלומו חיזיון ומחליט להפוך את הנצרות לדת השלטת באימפריה הרומית. דיורמה זו מציגה את נקודת המפנה במערכת היחסים בין הדת היהודית לנוצרית, שהופכות לדתות מתחרות.
יוחנן היה אחד הבישופים הבולטים והמטיפים אשר פעל רבות במאמץ לחדד את הבידול שבין שתי הדתות, כאשר מטרתו הייתה לגרום ליהודים אשר החלו להתעניין בנצרות לעזוב לחלוטין את היהדות.

כריסוסטומוס זכה לשם זה, שפירושו "בעל פה הזהב" אחרי מותו. הוא נחשב לאחד משלושת ההיררכים הקדושים של הכנסייה והוכר כקדוש גם על–ידי הכנסייה הקתולית. שרידיו נגנבו מקונסטנטינופול במהלך מסע צלב בשנת 1204 והובאו לרומא, אך הושבו בצו האפיפיור יוחנן פאולוס השני בשנת 2004.

לקריאה נוספת