דיורמה: יהודים ברחובות לובלין חולפים על פני מודעה שקראה לחרם נגד מאמיני שבתי צבי, פולין, 1670

דיורמה: יהודים ברחובות לובלין חולפים על פני מודעה שקראה לחרם נגד מאמיני שבתי צבי, פולין, 1670

חייב לדעת

תחילת ההתיישבות היהודית באזור לובלין הייתה ככל הנראה באמצע המאה ה-15, אך רק בשנת 1500 הורשו היהודים לגור בתוך העיר עצמה. כשלושים שנה אחר כך הוקם בעיר בית דין יהודי ראשון ובאמצע המאה ה-16 הוקם בית דפוס עברי, בין הראשונים בשטח פולין. ללובלין חשיבות רבה בהיסטוריה היהודית, הוקמו בה מוסדות יהודיים מרכזיים ובמהלך השנים מגוון רבנים חשובים צמחו ופעלו בעיר.
לובלין הייתה מקום המפגש השנתי של "ועד ארבע ארצות" – גוף מנהלתי ששימש במשך כ-200 שנה, (עד 1764) כמוסד המרכזי העליון של יהדות פולין, שתפקידו לגבות מיסים מהקהילות היהודיות עבור השלטונות, לשפוט בסוגיות פנים-יהודיות, ובהמשך לייצג את הקהילה היהודית בפני מלכי פולין. עצם קיום הכינוס בלובלין העניק לעיר מעמד עליון ונציג הקהילה עמד תמיד בראש הרכב הדיינים של הועד. (הכינוס נמשך שבועיים, בחורף, במקביל ליריד הסוחרים הגדול בעיר).
בדיורמה מוצגת קריאה של ועד ארבע ארצות להחרים את מאמיניו של שבתי צבי. שבתי צבי (1626-1676) היה יהודי יליד טורקיה שנחשב למשיח השקר המפורסם ביותר בהיסטוריה היהודית. סביב דמותו נוצרה תנועת השבתאות שהקיפה כמעט את כל העולם היהודי במשך מספר שנים. ב-1666 שבתי צבי נאסר ע"י העות'מאנים ונאלץ לבחור בין התאסלמות למוות. הוא בחר להמיר את דתו, מעשה שהיכה בתדהמה את העולם היהודי וגרם לרוב מאמיניו לזנוח את האמונה בו, אולם במאות ה17-18 לא מעט יהודים המשיכו להאמין במשיח השקר. הזרם המרכזי ביקש להשכיח את החרפה ומאמיניו נרדפו ונדחו מקרב החוגים היהודיים השונים. נאסר אזכור שמו של שבתי צבי וחרמות הוכרזו על כל מי שעסק במורשתו ועל כל מסמך שהתקשר לשמו. בנוסף ועד ארבע הארצות הטיל הגבלות על לימוד הקבלה.

מידע נוסף

הדיורמות עוצבו ב-1978 על ידי לסלי ג'יימס גרדנר (1907-1995) מעצב ואומן גרפי בריטי. בפרוץ מלח"ע ה-2 מונה לקצין תחבולה והטעייה ראשי. המצאתו של צבא דמה – טנקים, מטוסים וספינות מתנפחים – גרמו לאויב הגרמני לטעות ולחשוב שהמשאבים הבריטים גדולים בהרבה ממה שהיו במציאות. במהלך הקריירה שלו הוא פעל בתחומים רבים (בין היתר היה אחראי לעיצוב ספינת הפאר QE2), ובעיקר נודע בשל עיצוב תערוכות רבות שהוצגו בפסטיבלים, ירידים ומוזיאונים באנגליה וברחבי העולם.

בשנת 1655 לובלין נכבשה ע"י הקוזקים שפרצו אל הרובע היהודי, רצחו כאלפיים יהודים ובזזו ושרפו.
היהודים תמיד היוו נתח משמעותי מאוכלוסיית לובלין. ב 1602 כ-2000 יהודים חיו בעיר מתוך אוכלוסייה של 8000, ב-1865 כמעט 40% מהתושבים היו יהודים, וערב השואה, מתוך 122 אלף תושבים כ-40,000 היו יהודים, כלומר כ-1/3.
ב-18 בספטמבר 1939, נכבשה לובלין על ידי גרמניה. יהודי העיר ופליטים ומגורשים ממקומות שונים בפולין נכלאו בגטו. בסופו של דבר כמעט כולם נרצחו במחנות בלז"ץ ומיידאנק שהוקמו סמוך לעיר.

לקריאה נוספת