דיורמה: טקס חלוקת בגדים לתלמידי חכמים ולילדי בית הספר בסלוניקי, המאה ה-17
אחרי גירוש ספרד היתה סלוניקי למרכז יהודי חשוב באימפריה העות'מאנית. מגורשי ספרד שהגיעו אליה פיתחו בה תעשיית בדים משגשגת והפכו אותה למרכזה של תעשיית טקסטיל, ששירתה גם את הצבא העות'מאני. לצד התעשייה והמסחר היהודיים פרחו בסלוניקי גם עולם התורה והדפוס העברי. בימי שבתי צבי היתה העיר מרכז חשוב למאמיניו, שרבים מהם התאסלמו איתו.
חייב לדעת
קהילת יהודי סלוניקי הייתה במשך מאות שנים הקהילה היהודית-ספרדית הגדולה באירופה ובתקופות מסוימות אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם. היותה עיר גדולה וחשובה בעלת רוב יהודי לאורך זמן היא תופעה כמעט ייחודית לסלוניקי. היא כונתה " ירושלים דבלקן" ו-"אם ישראל" . (la madre de Israel)
הפריחה המשמעותית של קהילת סלוניקי באה בעקבות גירוש ספרד (1492). לעיר הגיעו אלפי יהודים מספרד ופורטוגל ושינו את פניה לחלוטין. היהודים האנוסים שהגיעו, חזרו לרוב ליהדותם ונחשבו בעיני הרבנות המקומית יהודים לכל דבר. שפת הקהילה הייתה לאדינו. לראשונה נוצר רוב יהודי, בשבתות ומועדי ישראל הנמל ורוב המסחר בעיר שבתו. במהלך הזמן הוקמו עשרות בתי כנסת, ספריות וישיבות שהצמיחו רבנים גדולים ביהדות הספרדית. הוקמו גם בית מדרש לפיוטים ולזמרה ומוסד ללימוד מדעים.
באמצע המאה ה-16 האוכלוסייה היהודית בסלוניקי נאמדה ב -20,000 איש. למרות שריפות ומגיפות שפקדו את העיר במהלך המאה ה-17 היהודים שגשגו ומספרם גדל לכשלושים אלף, למעלה ממחצית האוכלוסייה. (שאר התושבים התחלקו לשני שליש מוסלמים ושליש נוצרים). בזכות הקשרים ההדוקים עם קהילות בצרפת, הולנד, מצרים, וערי איטליה, בפרט ונציה, היה לסוחרי סלוניקי היהודיים יתרון רב במסחר הבינלאומי. יהודים עסקו בין היתר באריגת משי, בצביעת צמר ובתכשיטנות וכן עבדו במכרות הזהב והכסף באזור. הם עסקו ביצוא של תבואה, כותנה וצמר ונשים יהודיות התמחו בגידול טבק. גם כאשר משברים באימפריה העות'מאנית הביאו לירידה במסחר, הקהילה הוסיפה להיות אבן שואבת לתלמידי חכמים.
הקהילה הייתה מאד מאורגנת וממוסדת. היהודים בעיר התחלקו לכשלושים עדות. ראשי העדות, שנבחרו כל אחד ע"י עדתו, היו מתכנסים מדי פעם להחליט על תקנות לכלל הקהילה ועל שיעורי המס שכל עדה תשלם לשלטונות. בדיורמה מוצגת מעשה של גמילות חסדים מאורגנת מטעם הקהילה – טקס חלוקת בגדים לתלמידי חכמים וילדי בית ספר.
מידע נוסף
הדיורמות עוצבו ב-1978 על ידי לסלי ג'יימס גרדנר (1907-1995) מעצב ואומן גרפי בריטי. בפרוץ מלח"ע ה-2 מונה לקצין תחבולה והטעייה ראשי. המצאתו של צבא דמה – טנקים, מטוסים וספינות מתנפחים – גרמו לאויב הגרמני לטעות ולחשוב שהמשאבים הבריטים גדולים בהרבה ממה שהיו במציאות. במהלך הקריירה שלו הוא פעל בתחומים רבים (בין היתר היה אחראי לעיצוב ספינת הפאר QE2), ובעיקר נודע בשל עיצוב תערוכות רבות שהוצגו בפסטיבלים, ירידים ומוזיאונים באנגליה וברחבי העולם.
אין עדויות חד משמעותיות לגבי מועד הגעת היהודים לראשונה לסלוניקי. יתכן והגיעו מאלכסנדריה כבר במאה השנייה לפנה"ס. במהלך האלף הראשון ידועים מקרים לא מעטים של רדיפות וגזירות נגד היהודים במקום, בעיקר בתקופת שלטון הנוצרים הביזנטיים. ב- 1169 בנימין מטודלה ביקר בעיר והעיד על קיום קהילה יהודית גדולה במקום: ..".והיא עיר גדולה מאוד ובה כמו חמש מאות יהודים ושם …תלמידי חכמים …ושם גלות גדול ליהודים והם מתעסקים במלאכות."
לאחר גזרות ת"ח ות"ט (1648) היגרו יהודים מפולין לסלוניקי.
ב-1658 הגיע שבתאי צבי לסלוניקי. תחילה התקבל בכבוד ע"י יהודי העיר וקנה לעצמו מעריצים עד שעשה מעשים אסורים על פי ההלכה והתבקש ע"י רבני העיר לעזוב. התאסלמותו של משיח השקר ב-1666 גרמה לזעזוע בקרב יהודי סלוניקי. בעקבות הסערה, בהמשך התאחדו 30 העדות היהודיות בסלוניקי לקהילה אחת, ובראשה שלושה רבנים קבועים, וכל בתי הדין בקהילה אורגנו מחדש על-פי שלוש חטיבות לדיני אישות, חזקות, איסור והיתר.
יהדות סלוניקי הושמדה כמעט לחלוטין בשואה. למעלה מארבעים וחמש אלף מיהודי סלוניקי גורשו לאושוויץ. כ-94% מבני הקהילה נרצחו.