דיורמה: ויסנטה פרר מתפרץ לבית כנסת כדי להמיר את דתם של היהודים

דיורמה: ויסנטה פרר מתפרץ לבית כנסת כדי להמיר את דתם של היהודים
שלהי המאה ה-14

חייב לדעת

● ויסנט פרר מתפרץ לבית כנסת כדי להמיר את דתם של היהודים, מאות 14-15
פרר היה נזיר מיסיונר אשר לקח על עצמו שליחות להמיר יהודים רבים בספרד, מעריכים שהוא המיר כ25,000 איש.
מתואר כמי שעובר בין בתי כנסיות, צלב ביד אחת וספר תורה ביד השנייה, מלווה לעיתים במאות מאמינים נוצרים, מכריז על בית הכנסת כעל כנסייה, ומשתמש באמצעי לחץ שונים לשכנע את יהודי הקהילה להמיר את דתם.

ויסנט פררה (1350-1419) היה נזיר ומיסיונר דומיניקני מוולנסיה שבספרד. יש הסוברים כי מוצא משפחתו יהודי. היה בעל דוקטורט בתאולוגיה. הוא התפרסם ביכולותיו הלוגיות והרטוריות ודרשותיו משכו מאזינים רבים ברחבי אירופה. פררה מילא תפקידים בכירים בכנסיה וניצל את מעמדו וכישוריו למשימת חייו – לגרום לכמה שיותר יהודים להתנצר, אם בשכנוע ואם באמצעי לחץ מגוונים. הטיל על היהודים מגבלות רבות ובמידה ויתנצרו הבטיח להם זכויות והנאות. פררה נהג לפרוץ לבתי כנסת עם צלב מונף ביד אחת וספר תורה ביד שניה. מלווה לעיתים במאות מאמינים נוצרים נלהבים היה מכריז על בהכנ"ס כעל כנסייה. כך עשה בין היתר בוולנסיה (1391) ובסנטיאגו (1408). המקורות חלוקים לגבי מעורבותו והשפעתו האישית על הפיכת בית הכנסת אבן שושן בטולדו לכנסיית סנטה מריה לה בלנקה. גרסה אחת מייחסת לפררה הטפה משלהבת בפני המון שהשתלט בעקבות כך על בהכנ"ס, אחרת טוענת שבמועד מאוחר יותר, לאחר שרוב יהודי טולדו נאלצו להתנצר, הם עצמם הפכו את בהכנ"ס לכנסייה. בסה"כ מייחסים לפררה התנצרות של כ-25,000 יהודים. בין הבולטים שבהם הרב שלמה לוי מבורגוס שהביא יחד עם פררה לפרסום "הצו הקסטיליאני" (1412) שכלל 24 סעיפים נגד היהודים והביא להקמת "יודריאס" ( (Juderiasכלומר גטאות. יהודי אחר שפררה המיר את דתו היה בכיר באחד הפולמוסים הידועים לשמצה בין יהודים לנוצרים (פולמוס טורטוסה 1413). ב-1455 פררה הוכרז כקדוש.

מידע נוסף

הדיורמות עוצבו ב-1978 על ידי לסלי ג'יימס גרדנר (1907-1995) מעצב ואומן גרפי בריטי. בפרוץ מלח"ע ה-2 מונה לקצין תחבולה והטעייה ראשי. המצאתו של צבא דמה – טנקים, מטוסים וספינות מתנפחים – גרמו לאויב הגרמני לטעות ולחשוב שהמשאבים הבריטים גדולים בהרבה ממה שהיו במציאות. במהלך הקריירה שלו הוא פעל בתחומים רבים (בין היתר היה אחראי לעיצוב ספינת הפאר QE2), ובעיקר נודע בשל עיצוב תערוכות רבות שהוצגו בפסטיבלים, ירידים ומוזיאונים באנגליה וברחבי העולם.

לקריאה נוספת