דיורמה: דונה גרציה מארגנת חרם מסחרי בתגובה להריגת אנוסים באנקונה

דיורמה: דונה גרציה מארגנת חרם מסחרי בתגובה להריגת אנוסים באנקונה, איטליה, 1556

חייב לדעת

● דונה גרציה מארגנת חרם מסחרי בתגובה להריגת יהודים אנוסים באנקונה איטליה, 1556

אשת עסקים ונדבנית אמידה ביותר. נולדה בליסבון ב-1510 בשם ביאטריס דה לונה. (בספרדית כונתה גרציה, כלומר חן, ובעברית חנה). הוריה ברחו לפורטוגל בגירוש ספרד ב-1492 והוטבלו בעל כורחם ב-1497 עם כל יהודי פורטוגל. כשהגיעה למצוות שמעה מהוריה על שורשיה היהודיים. בגיל 18 נישאה – בחופה חשאית במרתף ובטקס פומבי בכנסייה – לדודה פרנסיסקו מנדס, יהודי אנוס (בעברית צמח בנבנישטי), בן למשפחת סוחרים שהתעשרה ממסחר בכסף ותבלינים, בעיקר פלפל שחור – מסחר בעל חשיבות עליונה לכלכלה הפורטוגלית.
ב-1538 נפטר בעלה וגרציה נשארה עם בתם הפעוטה אנה. באופן חריג לתקופה, פרנסיסקו הוריש מחצית מהונו והסמכות לניהול עסקיו לאלמנתו (המחצית השנייה לשותפו-אחיו דיוגו מנדס). גרציה הצטרפה לגיסה/דודה באנטוורפן (אז בשליטת הולנד), החלה בקריירה עסקית ענפה ומוצלחת והפכה לאחת הנשים העשירות באירופה. השתמשה בהונה לחלץ אנוסים נרדפים מידי האינקוויזיציה ולהבריחם לאימפריה העות'מנית. ב-1544 עברה לוונציה שם היהודים הגלויים חיו בגטו. לכן המשיכה לנהוג כלפי חוץ כנוצרייה. ב-1549 עברה לדוכסות של פררה בצפון איטליה שם חיה לראשונה כיהודייה גלויה ושינתה שמה לנשיא. היא מימנה את תרגום התנ"ך ללדינו ו"תנ"ך פררה" הוקדש לה. ב-1522 נענתה להזמנת הסולטן סולימאן הראשון לעבור לקושטא בטורקיה, שם הייתה פעילה מאד בקהילה. בנתה בתיכנ"ס, ישיבות ובתי חולים. אחד מבתי הכנסת שבנתה דונה גרציה עודנו עומד באיזמיר ונקרא "לה סניורה". העובדה שבית הכנסת נקרא רק 'הגברת', בלי ציון שמה המפורש הוא עדות למעמדה הבולט בקרב יהודי ספרד.
ב- 1556 פעלה לארגן חרם כלכלי (מוצג בדיורמה) על העיר האיטלקי אנקונה, בה אנוסים פורטוגלים הואשמו בחזרה ליהדות ונדונו למוות. בזכותה הסולטן ניסה להתערב לטובת הנאשמים אולם החרם היה שנוי במחלוקת בקרב היהודים ובסופו של דבר כנראה לא היה משמעותי בהשלכותיו. ב-1561 חכרה את טבריה מהסולטן והחלה לבנות את העיר וליישב בה יהודים. דונה גרציה התכוונה להתיישב בעצמה בטבריה אולם ב-1569 נפטרה בקושטא, בטרם הגשימה את חלומה לעלות לארץ.

מידע נוסף

הדיורמות עוצבו ב-1978 על ידי לסלי ג'יימס גרדנר (1907-1995) מעצב ואומן גרפי בריטי. בפרוץ מלח"ע ה-2 מונה לקצין תחבולה והטעייה ראשי. המצאתו של צבא דמה – טנקים, מטוסים וספינות מתנפחים – גרמו לאויב הגרמני לטעות ולחשוב שהמשאבים הבריטים גדולים בהרבה ממה שהיו במציאות. במהלך הקריירה שלו הוא פעל בתחומים רבים (בין היתר היה אחראי לעיצוב ספינת הפאר QE2), ובעיקר נודע בשל עיצוב תערוכות רבות שהוצגו בפסטיבלים, ירידים ומוזיאונים באנגליה וברחבי העולם.

בהיותנו קוראים על יחסי משפחת מנדס-נשיא, יתכן ונחוש דמיון לטלנובלה מודרנית. ביאטריס (דונה גרציה), התחתנה עם אחי אמה, כלומר דודה, פרנסיסקו,(צמח) ואז, כאשר התאלמנה, הפכה לשותפתו לעסקים של אחי בעלה (שגם הוא דודה), דיוגו מנדס (מאיר בנבנישטי). אחותה הצעירה של דונה גרציה, בריאנדה, התחתנה גם היא עם אחי אמה (כלומר דודה) – אותו דיוגו. כאשר המשפחה שבה ליהדותה וזנחה את השמות הנוצריים נעשה עוד יותר מאתגר לעקוב אחרי הנפשות הפועלות. הבת של גרציה ופרנסיסקו, שנולדה בשם אנה, הפכה לריינה (מלכה בספרדית). גם בריאנדה, אחותה של דונה גרציה, הפכה לריינה, ואילו הבת של בריאנדה ודיוגו נקראה על שם דודתה – גרציה. (באותו מדליון מפורסם, שיש לנו רפליקה שלו במוזיאון, שנושא את דיוקנה של "גרציה נשיא" – כפי שכתוב עליו בעברית – בעצם מוצגת האחיינית גרציה ולא הגברת בעצמה). ויש עוד "טוויסטים" בעלילה. כאשר דיוגו מנדס נפטר, הוא השאיר את חלקו בעסקים המשפחתיים הענפים בידי אחייניתו/גיסתו/שותפתו דונה גרציה, ולא בידי אחייניתו/אלמנתו בריאנדה – שלא ראתה זאת בעין יפה. הוראות הצוואה הביאו לסכסוך משפטי מריר בין שתי האחיות שהתגלגל לפתחו של בית משפט בוונציה, שפסק שיש להפקיד בידי רשויות העיר מחצית מההון, לכאורה לטובת גרציה, הבת הקטינה של בריאנדה ובעלה המנוח דיוגו. ברגע האחרון, דונה גרציה והונה המופלג מצאו מקלט בפררה, שם השליט הסכים לקיים את הצוואה כלשונה.
עוד בן משפחה חשוב שטרם הוזכר הוא דון יוסף נשיא (דום ז'ואאו מיגז מנדס) שהוא אחיינה של דונה גרציה. (בן למשפחת אנוסים, אביו היה מדען בשירות בית המלוכה הפורטוגלי). הוא היגר יחד עם דונה גרציה לאנטוורפן לאחר מות בעלה פרנסיסקו, והיה ליד ימינה בתחום העסקים. בהמשך הייתה לו קריירה דיפלומטית והוא נהיה דמות בעלת השפעה בחצר של הסולטאן סולימאן הראשון ובנו סלים השני. יוסף נשיא לקח חלק מרכזי בניסיון שיקומה של טבריה ובהמשך התמנה לנציג הסולטן בדוכסות נקסוס, מדינת אי שנכבשה מידי וונציה, ואף נשא בתואר דוכס נקסוס. במישור האישי, לאחר ששב ליהדות ונימול, הוא התחתן עם בת דודתו, ריינה, בתה של דונה גרציה. זאת על אף שקודם לכן היה מעורב בניסיון לחטוף את בת דודתו השנייה, גרציה, הבת של בריאנדה, ולהתחתן איתה. (בהמשך גרציה הצעירה התחתנה דווקא עם בן דודה האחר, אחיו של יוסף נשיא, ברנרדו.)
ב-1991 מדינת ישראל הוציאה בול לזכרה של דונה גרציה. על הבול מופיע דיוקנה וגם תמונת המדליון של אחייניתה. בשובל הבול נוף של טבריה ודברי הלל שכתב עליה מלומד יהודי בן תקופתה. בשנת 2010 , במלאת 500 שנים להולדתה, הוקם בטבריה מצפה דונה גרציה ובו סלע הנצחה ופרטים על פועלה. כמו כן קיים בעיר מלון ומוזיאון על שמה. בערים שונות בארץ יש רחוב על שמה. גם בניו יורק ובפילדלפיה נעשו פעולות להנצחתה של דונה גרציה.

לקריאה נוספת