דיאן ארבוס זוג יהודים רוקדים, ניו יורק

דיאן ארבוס (1923–1971)
זוג יהודים רוקדים, ניו יורק, 1963
הדפס כסף ג'לטיני
באדיבות אוסף ליאוניד וטטיאנה נבזלין

חייב לדעת

דיאן ארבוס, צלמת אמריקאית מוערכת, שואבת את השראתה מניו יורק בשנות ה50 וה60. היא סוקרת את רחובות העיר, המוכרים והמסתוריים, מצלמת ומגדירה קבוצות ומיעוטים. כאנתרופולוגית אמיתית, יצרה זהויות רבות של זמנה, תופסת אנשים ללא ידיעתם ולכן מייצרת תחושה של כנות ומידיות. היא חוקרת את החברה על הקצה, מצלמת את המיידי, מגלה את מערכת היחסים בין האנשים ובין העיר שלהם. יישמה טכניקות של צילום עיתונות וצילום דוקומנטרי להציג את האנשים בחיי היומיום שלהם וליצור מערכת דימויים של אומת הניו יורקרים.

מידע נוסף

ארבוס נולדה למשפחה יהודית מבוססת שאליה לא הרגישה שייכת. למרות הגעתה מהמעמד הבינוני-גבוה צילומיה תמיד הביעו תחושה של קרבה ואינטימיות, מוגזמת בגלל הפורמט הריבועי ובעבודה זו גם בגלל הרקע השחור המקיף את הזוג היהודי הרוקד. הזוג הבורגני המצולם בתמונה, מחייכים חיוך רחב בעודם רוקדים, מביעים תחושה של בטחון. הדרך שלה לתמרן את העדשה עוזרת להביע עמדה המביטה מעבר לגבולות הסוציו-אקונומיים, מוסגרת על ידי האנרגיה ואווירת הקריקטורה המשתקפת בתמונות ולפיכך מורידה את המחסומים הסוציולוגיים והכלכליים בין האמן והאובייקטים שלו. צילום אנשים בשולי החברה וגם אנשים מהמעמד העליון הוא מחויבות לנרמל את החברה, ולבטל דרך המצלמה שלה את ההבדלים המעמדיים. לאחר מותה, צילום פני הקהילות השונות יצר השפעה עצומה במחצית השנייה של המאה ה20. אחד הצילומים המשפיעים ביותר שלה, תאומים זהים, השפיע על התאומים בסרטו של סטנלי קובריק, הניצוץ. עבודתה עדיין מוצגת באלפי תערוכות סולו ברחבי העולם.

לקריאה נוספת