דור גז / כחול, לבן, אדום

דור גז (נ. 1982)
כחול, לבן, אדום, 2014
קופסאות פח, כפתורים, וסט
באדיבות אוסף לאוניד וטטיאנה נבזלין

חייב לדעת

האמן דור גז, מייסד הארכיון הנוצרי פלסטיני (CPA), הוא בן לאב יהודי תוניסאי ולאם פלסטינית נוצרית. בעבודתו הוא מעלה שאלות הנוגעות לזהות ולהיסטוריה, ובוחן את היחסים שבין נראטיב וזיכרון. הפריטים המשפחתיים המוצגים בעבודה זו מייצגים זהויות מזרחיות ומערביות, ובכך מדגישים את זהותם המורכבת של מהגרים.

מידע נוסף

הצילום, הווידאו, המדיה המעורבת והמסות של דור גז חוקרים את הקשר בין אמנות, נרטיב וזיכרון. בבחינת עדויות אישיות ורשמיות על העבר, גז מעלה שאלות לגבי תפקיד האמנות העכשווית בנרטיב של היסטוריות לא כתובות והקשר מחדש של מסמכים חזותיים וכתובים. מאז 2006, מחקרו המתמשך מתמקד בחומרים ארכיוניים מהאזור.

בתערוכה "אותיות תלויות", גז עוסק בצד היהודי של משפחתו במיצב בשם "כחול לבן אדום". המיצב מציג את עצמו כאוסף אובייקטיבי של חפצים ופריטים, בתוך ויטרינות מוזיאליות ועל מעמדים, אך למעשה מדובר באוסף של חפצי משפחה: כפתורים, קופסאות פח ווסט. כל הפריטים המוצגים הם דו-משמעיים, בכך שהם מתייחסים הן לזהות מזרחית והן לזהות מערבית, ורומזים על הזהות המורכבת של מהגרים יהודים מתוניסיה לישראל בשנות ה-50. הקהילה היהודית הושפעה מאוד מהפרוטקטורט הצרפתי בתוניסיה והדבר ניכר בשם המיצב, אך גם בעבודות האחרות שהוצגו בתערוכה, במיוחד בשימוש המורכב בשפה, יהודית-ערבית וצרפתית כאחד. נקודת המוצא של התערוכה היא אפוא שוב ההיסטוריה המשפחתית של גז, אך היא מהדהדת לצופים בדרכים שונות רבות, לא משנה מהיכן הם באים. כל מבקר יכול להשליך את ההיסטוריה המשפחתית שלו על העבודה, וזו עוצמתה של העבודה.

הגישה של גז ב"אותיות תלויות" פועלת ככלי לתיעוד, ארכוב, שחזור והעברת היסטוריות וזהויות לא מסופרות ומדוכאות. משימתו כאמן והיסטוריון מדוקדק יוצרת מתח עדין, שהופך את עבודתו למרתקת ואוניברסלית.