דגם: בית שלום אליקנס פארק

בית שלום אליקנס פארק פנסילבניה, צפון-מזרח ארצות הברית

חייב לדעת

בית הכנסת הקונסרבטיבי הוקם בשנת 1959 ועודו פעיל.

זהו בית הכנסת היחיד שתכנן האדריכל הנודע פרנק לויד רייט, מחלוצי המודרניזם באדריכלות. לויד רייט עיצב את בית הכנסת בהשראת הר סיני.

רייט עיצב את מראהו הכללי של בית הכנסת בצורת פירמידה המזכירה את הר סיני ו/או את אוהל מועד, ובכך התכוון לתרגם רעיונות סימבוליים לאלמנטים אדריכליים באמצעים מודרניים כמו פלדה, אלומיניום וזכוכית.

למבנה שש צלעות, הנראות ממעוף ציפור כצורת משושה הנוצרת בהצמדת הידיים יחד, כדברי רייט: "כדי לתת למתפלל תחושה שהוא נח בתוך ידיו של אלוהים". ברחבה נמצאת מזרקה ובה מים זורמים, המסמלת ניקיון וטוהר ומזכירה את אגן הרחצה שעמד בכניסה לבית המקדש. אולם התפילה גדול ומלא אור ונועד להכיל יותר מ- 1000 מתפללים.

מידע נוסף

התנועה המסורתית (הקונסרבטיבית):

זרם ביהדות, שראשיתו באירופה במאה ה-19, המשלב נאמנות למסורת היהודית ולהלכה לצד פתיחות לעולם המודרני ולתרבות דמוקרטית-הומניסטית. היהדות הקונסרבטיבית היא יהדות הלכתית, שבסיסה קיום גרעין איתן של מצוות (שבת, כשרות, תפילות וכו'), והגורסת כי ניתן לשנות או לעדכן את ההלכה כפי שעשו זאת חכמי ישראל בכל הדורות, במָקום שיש הכרח לשנותה עקב תנאי המקום ונסיבות הזמן. היהדות המסורתית רואה בהלכה מכלול דינאמי ומתפתח של ערכים המתאים עצמו לתנאי המקום ולנסיבות המשתנות מדור לדור. סיסמת התנועה היא "מסורת ושינוי", כלומר היא דוגלת בשילוב נכון בין שני ערכים אלה. התנועה מונה מיליוני יהודים באלפי קהילות, והיא כיום הזרם השני בגודלו בעולם היהודי.

לקריאה נוספת