דגם: בית הכנסת על שם הרמ"א

בית הכנסת על שם הרמ"א קרקוב, פולין.

חייב לדעת

נוסד בשנת 1553 על ידי הרמ"א (רבי משה איסרליש). בתקופת השואה הוחרם בידי הנאצים ושימש מחסן לציוד כיבוי אש. בשנת 1957 המבנה שופץ, שוחזר וחזר לשמש בית כנסת פעיל.

סמוך לבית הכנסת נמצא בית העלמין היהודי של העיר קרקוב, שנהרס בזמן השואה. חפירות שנערכו במקום חשפו מאות מצבות עתיקות. שבריהן הוצבו לאורך חומת בית העלמין, שבחלוף השנים זכתה לכינוי "כותל הדמעות״.

מידע נוסף

בית הכנסת נקרא על שם רבי משה איסרלש (1525- 1572 בקירוב) הידוע בכינוי רמ"א, מחברו של "המפה", אוסף פרשנויות ותוספות על פי מסורת יהודי אשכנז ל"שולחן ערוך" של רבי יוסף קארו.
על פי מסורת אחת אביו של רמ"א, ישראל (איסרל) בן יוסף, נכדו של משה אוורבך מרגנסבורג, ייסד את בית הכנסת לכבוד בנו משה איסרלס שכבר בנעוריו התפרסם בלמדנותו. על פי מסורת אחרת בית הכנסת הוקם על ידי רמ"א לזכרה של גולדה, אשתו הראשונה שנפטרה בגיל עשרים.
עם זאת, בכתובת הייסוד כתוב ש"האיש ר' ישראל ב'ר יוסף ז"ל עוז התאזר: לכבוד הקב"ה ולזכר אשתו מלכה בת ר' אלעזר: תנצב"ה בנה מנכסי עזבונה ב"ה (בית הכנסת)", ומכאן שבית הכנסת נבנה לזכר מלכה, רעיית ישראל בן יוסף. יש לציין שישראל בן יוסף היה בנקאי אמיד שהתיישב בקרקוב רק ב-1519, בעקבות גירוש היהודים מן העיר רגנסבורג, גרמניה.

בית הכנסת נבנה בקז'ימייז' (בפי היהודים קושמיר), כיום רובע בעיר קרקוב, על גדת הנהר ויסטולה. בקז'ימייז' הייתה קהילה יהודית מאז המאה ה-14, ובסוף המאה ה-15, כאשר גורשו יהודי קרקוב מן העיר, נהייתה קז'ימייז' היישוב היהודי הגדול ביותר באזור ואחת הקהילות היהודיות הגדולות בפולין.
לפנים נקרא בית הכנסת "בית הכנסת החדש", להבדילו מבית הכנסת הישן. הוא נבנה ב-1553 בקצהו של בית עלמין יהודי חדש (כיום "בית העלמין הישן"), על קרקע בבעלותו של ישראל בן יוסף. שנה זו מצוינת בפירוש על כתובת הייסוד. אולם, האישור מטעם המלך זיגיסמונד השני אוגוסטוס ניתנה בנובמבר 1556, אחרי התנגדות רבת שנים מצד הכנסייה. קשה להניח כי החלו בבנייה ללא רשות מלכותית, ולכן ניתן לפרש את התאריך שבכתובת כזמן בו החליט מייסדו לבנות בית כנסת שני בקז'ימייז'. ככל הנראה נבנה בתחילה בית הכנסת מעץ, ונשרף בדלקה באפריל 1557. מלך פולין, זיגיסמונד השני אוגוסטוס, העניק אישור לבנותו מחדש, ובשנת 1557 נבנה מבנה אבן, בתכנון האדריכל סטניסלב ברנק מקרקוב.

לקריאה נוספת