דגם: בית הכנסת הגרמני

בית הכנסת הגרמני הגטו החדש, ונציה, איטליה.

חייב לדעת

הוקם בשנת 1528. אף שכיום אינו פעיל ומשמש כמוזיאון, זהו בית הכנסת העתיק ביותר בעיר שעדיין עומד על תילו.

בתי הכנסת בגטו של ונציה פעלו במבני מגורים, ולכן היו בעלי עיצוב פנימי ייחודי: כדי לנצל את השטח באופן מיטבי, אולם התפילה בבתי הכנסת הללו אינו סימטרי, והבמה ממוקמת בקצה המבנה ולא במרכזו, כמקובל בבתי כנסת אשכנזיים.

מידע נוסף

בית הכנסת האשכנזי הגדול:

נבנה בשנת 1528 וחודש פעמים רבות. איסור מפורש הוטל על הקמת בתי כנסת בגטו, אך למרות זאת, הם הוקמו אך נבנו בתוך בתי מגורים על מנת להסתירם מעיני השלטונות. מבחוץ קצת קשה לזהות כי זהו בית כנסת, אולם מבפנים הוא מרוהט ומקושט ברוב פאר והדר. בוונציה עצמה יש חמישה בתי כנסת כאלה, ובית הכנסת האשכנזי הוא העתיק שבהם. בית הכנסת האשכנזי נסגר לקהל המתפללים בשנת 1917 והוא נשמר עד היום ומהווה אתר היסטורי.

ונציה והגטו הראשון:

בדיון שהתקיים בשנת 1515 בסנאט של ונציה (שהייתה אז רפובליקה), הועלתה הצעה להגביל את מגורי היהודים לאזור הגטו. בין הטיעונים לכך צוינו הרעות שפקדו את המדינה בגלל "החופש המוגזם שהוענק ליהודים וקיומם של בתי הכנסת שנפתחו בכל חלקי ונציה", לכן החליט השלטון הוונציאני להפריד את היהודים משאר תושבי העיר ולהעבירם לאזור שהיה בו בעבר בית יציקה לתותחים. המילה גטו מקורה במילה ג'יטו, שפירושה בניב ונציאני "בית יציקה".

לקריאה נוספת