דגם: בית הכנסת הגדול (השולהויף)

בית הכנסת הגדול (השולהויף) וילנה, ליטא.

חייב לדעת

בנייתו של בית הכנסת החלה בשנת 1573. במרוצת מאות השנים שלאחר מכן נבנה במקום השולהויף ("חצר בית הכנסת") ובו כמה בתי כנסת קטנים יותר, בית מדרש, מקוואות והספרייה הרבנית הנודעת סטרשון.

בית הכנסת נקרא "שולהויף" – ביידיש חצר בית הכנסת, כיוון שחצרו שימשה להתכנסויות הקהילה בחגים ובמועדים. את החצר הקיפו בית הכנסת הגדול, בית המדרש של הגר"א, בית מדרש לחייטים, בית מדרש לבעלי מלאכה וספריה, ובתקופה מאוחרת יותר גם בית ספר ערב לנערים עובדים. הכניסה לחצר הייתה דרך שער ברזל שפנה ל"רחוב היהודי".

אחד מבתי הכנסת בשולהויף היה בית הכנסת של הגאון מווילנה, שהוביל את המאבק הרבני של המתנגדים מול התנועה החסידית. רוב המבנים בשולהויף נהרסו במלחמת העולם השנייה, ומה שהותירו הגרמנים הרסו הסובייטים.

מידע נוסף

וילנה, בירת ליטא.
משנת 1323 בירת דוכסות ליטא. בין שתי מלחמות העולם עיר מחוז בפולין. בשנים 1940-1991 בירת ליטא הסובייטית. בקרב יהדות מזרח אירופה, בעיקר בתקופת העת החדשה, נקראה "ירושלים דליטא". המסמך הראשון המעיד על קיומה של קהילה יהודית מאורגנת בווילנה הוא משנת 1568, ובו מחויבת הקהילה במס זכות הצבעה. בפברואר 1633 קיבלו יהודי וילנה כתב פריבילגיות, שהתיר להם לעסוק בכל ענפי המסחר, בזיקוק שיכר, ובכל המלאכות שלא היו מאוגדות בגילדות. לעומת זאת הגביל הכתב את מגורי היהודים בעיר לאזורים מסוימים.

במחצית הראשונה של המאה ה-17 הצטרפו לקהילה יהודים מפראג, מפרנקפורט ומעיירות בפולין. בין המהגרים היו מלומדים ואמידים. באותה תקופה נמנו בווילנה כ-3,000 יהודים, בתוך אוכלוסייה של כ-15,000 תושבים. באותה תקופה כבר הייתה הקהילה מרכז יהודי חשוב, אך רק ב-1652 קיבלה מעמד של "קהילה ראש בית דין" במסגרת הארגונית של "ועד ליטא". בימי המרד נגד רוסיה, ב-1794, השתתפו כמה יהודים מווילנה בקרבות לצד פולין, וה"קהל" תמך במשתתפים במרד בתרומות. בכל זאת, אחרי כיבוש העיר על ידי הרוסים, השתפר מצבם של היהודים בתחומי המסחר והמלאכות בעיר.

כבר בתחילת המאה ה-17 הייתה וילנה מרכז של לימודים רבניים. מאמצע המאה ה-18 הייתה לאישיותו ולפועלו של אליהו בן שלמה זלמן, "הגאון מווילנה", השפעה מכרעת על יהדות וילנה ועל חיי הרוח שלה. לגאון מווילנה היו תלמידים וממשיכים רבים, וכך נוצר בווילנה מרכז דתי ורוחני בעל השפעה עמוקה על היהדות כולה, בעיקר בתחומי ההלכה והקבלה. בסוף המאה ה-18, בהשפעתו של הגאון, נהייתה וילנה למרכזו של הזרם הקרוי "מתנגדים", אשר לו אורח חיים ולימוד תורה מובהקים, ולמעוז ההתנגדות לחסידות.

לקריאה נוספת