גליל חותם, הצהרת כורש

גליל חותם, הצהרת כורש
בבל, 538 לפנה"ס המקור באוסף המוזיאון הבריטי, לונדון

חייב לדעת

בהצהרה זו התיר כורש מלך בבל לכל העמים תחת שלטונו לשוב לפולחן אלוהיהם ולארצות מולדתם. על פי ספר "עזרא", כורש התיר ליהודים לשוב לארצם ולבנות מחדש את המקדש בירושלים בעקבות התגלות אלוהית שזכה לה.
המקור באוסף המוזיאון הבריטי, לונדון

הצהרת כורש נכתבה בשנת 538 לפני הספירה על ידי מלך האימפריה הפרסית. ההצהרה מתירה לכל העמים הכבושים תחת שלטון הממלכה הפרסית אוטונומיה דתית -פולחנית, לא אוטונומיה פוליטית. ההצהרה נכתבה בכתב יתדות אכדי על גבי גליל חומר ונחשבת למסמך העתיק ביותר בעולם בנושא זכויות אדם. במוצג הארכיאולוגי שהתגלה אין אזכור ספציפי ליהודים.

האימפריה הפרסית חלשה על שטח עצום (מוגדר כיום המזרח התיכון), גישתו המדינית הייחודית של כורש הייתה שהעמים הכבושים הם חלק בלתי נפרד מהאימפריה וכי יש להתייחס אליהם בסובלנות ובכבוד. להצהרה יש מספר מניעים, מבחינה מדינית האמין כי יוכל לרכוש את נאמנותם ואת כבודם של העמים שכבש על ידי מתן כבוד לעמים הכבושים וחרות דתית וכך לחזק את שלטונו המדיני. מבחינה דתית, כורש היה פוליתיאיסט (מאמין באלים רבים) ולכן גילה יחס של כבוד לאלים שונים. ומבחינה אישית רצה כורש להצטייר כשליט נאור וסובלני, כמלך ששיחרר את העמים מעריצותה של בבל.
הצהרת כורש התירה ליהודים לחזור לארצם לאחר שהוגלו מארץ ישראל לאחר חורבן בית ראשון בשנת 586 לפני הספירה. בעקבות הצהרת כורש, שבו יהודי גלות בבל לארץ ישראל והקימו את בית המקדש השני בשנת 516 לפניה"ס. ההצהרה אפשרה ליהודים לשמור על זהותם ועל דתם בארצם.

מידע נוסף

גליל החומר התגלה ב-1879 על ידי הארכיאולוג בן העדה האשורית הורמוזד ראסאם, בשרידי המקדש הבבלי אסגילה (מלה שפירושה בית וראשו נישא מעלה), הממוקם כ-50 קילומטר מדרום לבגדאד של ימינו. התגלית הועברה לבריטניה, והוצגה מאז במוזיאון הבריטי. הצהרת כורש מוזכרת בספר עזרא בתנ"ך כייחודית לעם ישראל, בה מאפשר כורש לעם היהודי לחזור לארצו ולהקים את בית המקדש השני.

לפני 2,600 שנה הקים כורש את האימפריה הגדולה ביותר שנראתה עד אז והיה הראשון שהנהיג זכויות אדם לכל העמים. הוא היה הסבא של אחשוורוש, ממגילת אסתר. כורש כבש את בבל, הפך לשליט האימפריה הבבלית והחל במעשי שיקום ושחזור כתגובה על כיבושיו של מלך בבל האחרון, נבונאיד. נבונאיד פעל לריבוי אלים, ולהגברת כוחו של האל סין. הכהנים של האל מורדוך, האל הראשי בתרבות הבבלית, לא אהבו את דחיקת מעמדם ועודדו ואף עזרו לכורש לכבוש את בבל ללא קרב, להוריד את נבונאיד משלטונו ולהעלות שנית את מעמדו של האל מורדוך וכפועל יוצא את מעמדם של אותם כהנים. בהמשך, כורש הכריז על אוטונומיה דתית בכל רחבי ממלכתו החדשה.

הממצא הארכיאולוגי של הצהרת כורש היה מקור לסכסוכים בין המוזיאון הבריטי, שההצהרה המקורית הינה חלק מאוספיו, ובין הארגון הלאומי למורשת תרבותית באיראן. המוזיאון הבריטי היה אמור להשאיל את המוצג לאיראן אולם על רקע המתח הפוליטי המתמשך בארץ, אינו מעוניין לשלוח את המוצג. האיראנים פנו אף לאונסקו בבקשה להעביר אליהם בהשאלה את המוצג.

לקריאה נוספת