גלוסקמה עליה חרות השם מרים באותיות יווניות

ירושלים, המאה הראשונה לפנה"ס – המאה הראשונה לסה"נ
אבן גיר
באדיבות רשות העתיקות

חייב לדעת

בשלהי ימי הבית השני התפתח מנהג של קבורה משנית המכונה "ליקוט עצמות". בתחילה נקבר הנפטר לפרק זמן של שנה, ולאחר מכן אספו בני משפחתו את עצמותיו, שהועברו לקבורה בגלוסקמות אבן (תיבות לליקוט עצמות) במערת הקבורה המשפחתית. את הגלוסקמות יצרו אומנים יהודים, ורבות מהן עוטרו בחריתה של דגמים צמחיים, אדריכליים וגאומטריים. חלק מהגלוסקמות נושאות כתובות בעברית, ארמית או יוונית, ובהן שם הנפטר ולעתים פרטים נוספים כגון ייחוס משפחתי, מוצא ועיסוק.

מידע נוסף

מידות הגלוסקמה נקבעו לפי אורך העצם הארוכה ביותר (עצם הירך) ורוחב העצם הרחבה ביותר (אגן וגולגולת). לעיתים הכילו עצמות של יותר מאדם אחד. ע"פ הממצאים האריכאולוגים הקבורה בגלוסקמות היתה נפוצה בכל שדרות החברה.
-הגלוסקמה הזו מעוטרת בעיטורים אופיינים: 3 שושנים מוקפות מעגלים, מופרדות ביניהם בקוים כפולים חרוטים בפנים בדגם המכונה סכסך (וכך גם פנים העלים). ניתן לראות שרידי צבע אדום-כתום. על המכסה ניתן לראות את סימני המפסלת.
– ההסבר מקובל לעליית הקבורה בגלוסקמות בשלהי בית שני הוא התפתחות האמונה בתחיה הפיזית של האדם באחרית הימים, ומשום כך יש לשמור את עצמותיו. ישנו מחקר נוסף המבקש לקשר את הקבורה בגלוסקמות בתקופה להקפדה היתירה על הלכות טומאה וטהרה, שבאה לידי ביטוי בין היתר בריבוי מקוואות (בירושלים) ובשימוש נרחב בכלי אבן שאינם מקבלים טומאה. ואלו נפוצים באותה תקופה ובאותו מרחב גיאוגרפי כמו הגלוסקמות. בנוסף על פי סגנון העיטור נראה שהכלים והגלוסקמאות יוצרי בידי אותם חרשי אבן. אמנם עצמות מת הן אבי אבות הטומאה אולם על פי ההלכה אולם ניתן לצמצם את מרחב השפעת הטומאה באמצעות מיכל אבן בעל הגדרות מסויימות (נפח, צורת מכסה).
הגלוסקמה מדגימה את המרכיבים השונים של הזהות והתרבות היהודית בארץ ישראל ובסביבת ירושלים בפרט בשלהי בית שני (מנהג קבורה יהודי" חדש הקשור בסדר היום הרעיוני-רוחני-ההלכתי), תחת השפעה הלניסטית-רומית מחד (כתיב יווני של השם).

לקריאה נוספת