גלויה ששלח חייל יהודי בצבא הרוסי לאחיותיו ממחנה מעצר גרמני במלחמת העולם הראשונה

גלויה ששלח חייל יהודי בצבא הרוסי לאחיותיו ממחנה מעצר גרמני במלחמת העולם הראשונה
המרשטיין, גרמניה, בין 1914 ל-1918
המקור באוסף סוזי תורגמן, ירושלים

חייב לדעת

בשנת 1914, האימפריה הרוסית הייתה הגדולה בעולם עם צבא שמנה כ-5.97 מיליון חיילים. רוב האוכלוסייה הייתה סלאבית, ובתוכה היו כ-6 מיליון יהודים.

כ-400,000 יהודים שירתו באימפריה הרוסית במהלך מלחמת העולם הראשונה. עם זאת, רבים גם נמלטו מהאימפריה בין השנים 1880 ו-1920 בשל פוגרומים ופרעות אנטישמיות קשות בתקופת הצאר. יהודים רבים נרצחו במהלך פוגרומים אלו, הבולטים שבהם התרחשו בקייב, ורשה ואודסה, וגרמו להגירה המונית של יהודים מרוסיה לבריטניה וארצות הברית. הפוגרומים האנטישמיים ברוסיה היו גם השפעה גדולה והמקור לתנועות הבולשביקיות שהחלו בשנת 1903.

מידע נוסף

מאמינים כי הפוגרומים האנטי-יהודיים היו תגובה לרצח הצאר אלכסנדר השני (קיסר רוסיה משנת 1855 ועד מותו), כאשר היהודים הואשמו והיו למטרה. וכן מאמינים שהעיתונות הרוסית הגדילה את תפקיד היהודים ואת מה שכונה 'השפעה או דת זרה' באירוע – ובעידוד שהרצח היה מעשה יהודי. שמועות על מרגלים וגנבים יהודים גם הן הסתובבו, מה שהגביר עוד יותר את האנטישמיות. בנוסף, תקופת הצאר באימפריה הרוסית התאפיינה בצארים אנטי-יהודיים שהאשימו והענישו את היהודים. כוחות הגנה וארגונים יהודיים שהתארגנו בתגובה לאנטישמיות הגוברת יכולים להיחשב כתחילת הציונות המוקדמת עבור יהודי רוסיה.

האימפריה הרוסית כללה את רוסיה, בלארוס, אוקראינה, פולין ופינלנד. המעורבות של האימפריה הרוסית במלחמת העולם הראשונה הייתה הסכם בלתי רשמי עם הרפובליקה הצרפתית השלישית והממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה (ואירלנד), שיצרו את ההסכמה המשולשת. אם אחת מהן תותקף, המדינות הללו היו מתאגדות יחד. מהצד השני, נכרתה ברית בין הקיסרות הגרמנית, אוסטרו-הונגריה, בולגריה והאימפריה העות'מאנית. הצבא הרוסי נלחם בעיקר בחזית המזרחית נגד כוחות אוסטרו-הונגריים וגרמניים בתחילת מלחמת העולם הראשונה.