גלויה ששלח חייל יהודי בצבא האוסטרו-הונגרי לאמו, ועליה תמונה של חיילים יהודים חוגגים את פסח בשדה

גלויה ששלח חייל יהודי בצבא האוסטרו-הונגרי לאמו, ועליה תמונה של חיילים יהודים חוגגים את פסח בשדה
אוסטריה, 1916
באדיבות לאה חנצ'ינסקי לבית קופפרשמידט

חייב לדעת

תצלום זה מראה קבוצת חיילים יהודים ששירתו בצבא האוסטרו-הונגרי, חוגגים את חג הפסח .

הצבא האוסטרו-הונגרי היה כור היתוך של לאומים שונים, כולל מיעוט של כ-2.5 מיליון יהודים שנלחמו בכל החזיתות. אוסטריה הייתה המדינה הראשונה באירופה שהנהיגה גיוס חובה ליהודים בסוף המאה ה-18.

שירותים דתיים יהודיים כמו חג הפסח אורגנו על ידי רבנים ששירתו בעצמם בצבא האוסטרו-הונגרי. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה ב-1914, נרשמו 10 רבנים בצבא ובסוף המלחמה היו מעורבים כ-76 רבנים, כולם בדרגת קפטן. מעבר לתפקידם כמנהיגים דתיים, הם גם שימשו כמצנזרים צבאיים וכמתווכים לכל התכתובות בעברית.

מידע נוסף

יהודים רבים באוסטרו-הונגריה, למרות שהיו מיעוט, היוו כ-10% מאוכלוסיית וינה. רבים מהם היו מבוססים ובעלי השפעה חברתית ניכרת בקהילותיהם. יהודים שירתו בכל הדרגות כולל גנרלים. עם זאת, חלקם נאלצו להתנצר כדי לקבל קידומים. כ-40,000 יהודים אוסטרו-הונגרים נהרגו בקרבות במהלך מלחמת העולם הראשונה. ההשתלבות היהודית באוסטרו-הונגריה לא הייתה רק ברמה הצבאית. יהודים היו לעיתים קרובות פטריוטים כלפי האימפריה האוסטרו-הונגרית והקיסר פרנץ, בשל הזכויות האזרחיות שניתנו להם.

פסח הוא החג היהודי שמציין את יציאת היהודים ממצרים, שם היו עבדים. החג חל בחודש ניסן היהודי, שבדרך כלל מקביל לחודשים מרץ או אפריל. בפסח יהודים מתכנסים לסדר פסח, שבו מסופר סיפור יציאת מצרים דרך קריאת ההגדה. בתצלום, קבוצת החיילים התכנסה סביב שולחן כדי לחגוג את המסורת היהודית.