בוב דילן, "אינפרה-אדום",

אליוט לנדי, נ. 1942
בוב דילן, "אינפרה-אדום", וודסטוק, ניו יורק, 1968
הדפסת פיגמנט
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

בוב דילן נולד ב-24 במאי 1941 זמר-יוצר אמריקאי-יהודי, הנחשב לאחד מגדולי הכותבים במוזיקה הפופולרית האמריקאית. נולד בשם רוברט אלן צימרמן בדולות שבמינסוטה, ארצות הברית למשפחת מהגרים יהודית (שמו העברי המלא: שבתאי זושא בן אברהם ורחל רבקה צימרמן). משפחתו מצד אביו היו פליטים יהודים שנמלטו מהפוגרומים באודסה שבאימפריה הרוסית דאז (כיום באוקראינה). משפחתו מצד אמו היו מהגרים יהודים מליטא. באוטוביוגרפיה שלו "Chronicles: Volume One" (אנ'), דילן כתב שמשפחתה של סבתו מצד אביו הייתה במקור מקארס שבטורקיה.
רוברט צימרמן בן ה-18 סיים בהצטיינות חלקית את לימודיו בתיכון היבינג.
הצלחתו הגדולה של דילן הייתה בשנות ה-60 של המאה ה-20. התנועה לזכויות האזרח אימצה את שירו "Blowin' in the Wind" כהמנון חצי רשמי, ומיליוני צעירים הזדהו עם שירו "The Times They Are A-Changin'", בתקופה בה אירעו שינויים חברתיים מהותיים בארצות הברית.
"זה לא רק המוזיקה. אלה לא רק המילים התרומה של בוב דילן לזכויות האדם ברחבי העולם גדולה יותר משל כל הנשיאים האמריקניים ביחד" אמר עליו הנשיא האמריקני ג'ימי קרטר, אחד מהארכיטקטים של הסכמי השלום בין ישראל למצרים 1977. דילן נחשב כמי שמתח את גבולות המוזיקה הפופולרית מעבר לנושאים המוכרים של "הוא והיא" אל תחומי הפוליטיקה, הפילוסופיה ועוד. הליריקה בשיריו מאופיינת בכפלי משמעויות ומשחקי מילים רבים. דילן חידש בשיריו את המסגרות המוכרות של המוזיקה האמריקאית ושאב ממקורות הפולק, הקאנטרי, הבלוז, הרוק ואף הג'אז, הסווינג ומוזיקת ברודוויי. כמו כן דילן הינו האמן הראשון בהיסטוריה מעולם המוזיקה שזכה בפרס נובל.

מידע נוסף

כיצד התגלגל השם: רוברט צימרמן לבוב דילן? השם "רוברט" היה הנפוץ ביותר בקרב ילדים בשנות הארבעים בארה"ב, אך אף אחד מבני משפחתו לא קרא ככה לבכור לבית צימרמן, שנקרא בפשטות "בובי", השם דילן נבחר כי נשמע לא יהודי, אך לימים הפך לשם הכי מזוהה ליהודי…
אלבום: highway 61 revisited bob dylan בתרגום חופשי מאנגלית: ביקור חוזר בכביש מהיר מס' 61 הוא אלבומו השישי של הזמר והמוזיקאי בוב דילן שהוקלט בשנת 1965 בקולומביה רקורדס. הוא נחשב לאחת מנקודות המפנה של דילן ממספר סיבות, זהו האלבום הראשון שהוקלט כולו עם להקת פולק רוק והאלבום הראשון המנוגן בכלי נגינה חשמליים. כמו כן, השירים מתיחסים לעולם התחבורה בעידן המודרני. בשיר המוכר ביותר באלבום, דילן יצר את אחד הדימויים האייקוניים ברוקנרול, כאשר תיאר אישה שירדה מנכסיה כמי שנעה בעולם כמו אבן מתגלגלת. "איך זה מרגיש? איך זה מרגיש? להיות לבד לגמרי, בלי שום כיוון הביתה, כמו אלמוני גמור, כמו אבן מתגלגלת?". בוב דילן זכה ב11 פרסי גראמי משנת 1973 עד 2007
ב-2001 דילן קיבל את פרס האוסקר לפסקול הסרט "נערי פלא" (שבו שיחקו בין היתר מייקל דאגלס, פרנסיס מקדורמנד וטובי מגוויר) על השיר Things Have Changed שכתב.
ב- 2008 , זכה בפרס פוליצר של כבוד המציין את "השפעתו העמוקה על המוזיקה הפופולרית ועל התרבות האמריקאית"
בשנת 2016 היה האמן המוזיקאי הראשון שזה בפרס נובל לספרות. בשנת 2019 יצא לאקרנים סרט תיעודי של מרטין סקורסזה: "הכיוון הביתה לא ידוע". בו נזכר מרטין סקורסזה במסע ההופעות של בוב דילן בשנת 1975. הסרט בוצע בז'אנר חדש של קולנוע תיעודי, שמשלב אשליה עם מציאות. מין שיר ביט ארוך ומוסרט, חלקו אמת, רובו בדיה.
דילן הופיע בישראל שלוש פעמים: ב-1987, ב-1993 וב-2011. בנוסף להשפעתו הרבה על המוזיקה העולמית, דילן השפיע רבות על המוזיקה הישראלית. אמנים רבים תרגמו וביצעו גרסאות כיסוי לשיריו, בהם: מאיר אריאל, יהונתן גפן, אביב גפן, אהוד בנאי, הדג נחש, משינה, רמי קלינשטיין, שלום חנוך, אריאל זילבר, דויד ברוזה, דני ליטני, יהודה עדר, שלומי שבן, שי גבסו ועוד.

לקריאה נוספת