בובת בייבי סנוקס בדמות פאני ברייס

בובת בייבי סנוקס בדמות פאני ברייס
ארה"ב, 1930 בקירוב
פלסטיק מוקדם, כותנה
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

שנת 1930, פאני ברייס – במקור פאניה בוראך – הייתה שחקנית קולנוע, תיאטרון, קומיקאית וזמרת יהודיה-אמריקאית, אחת הכוכבות הקומיות הגדולות של שנות ה-20 וה-30. בשנת 1923 עברה הזמרת והשחקנית הקומית פאני ברייס – שהיתה אז היהודייה המפורסמת ביותר באמריקה – ניתוח פלסטי. המעשה עורר כעס בקרב יהודים רבים. הבובה שלפניכם שימשה מעין פרסומת לדמותה של פאני ברייס בעלת האף המנותח.

מידע נוסף

פאני נולדה בלואר איסט סייד של ניו יורק בשנת 1891 למשפחה יהודית שהיגרה לארצות הברית מהונגריה. השלישית מבין ארבעה ילדים של בעלי סלונים מהגרים, החליטה פניה בוראק מוקדם בחייה להפוך לבדרנית. ב-1908 עזבה את בית הספר והחלה להופיע במופעי בורלסקה (וודוויל המוני עם בסיס גרוטסקי ומיני) בסוף אותה שנה שינתה את שמה לברייס. בשנת 1921 הופיעה ב"שיגיונות זיגפלד" עם השיר "My Man" וגם הקליטה אותו. התקליטון היה להצלחה ופרסם את ברייס כזמרת. ב-1936 החלו שידורי תוכנית הרדיו "שיגיונות זיגפילד באוויר" שם היא הופיעה כדמות הפעוטה Baby Snooks – דמות שניהלה דיאלוגים שנונים בטון ילדותי עם "אביה" (בגילומו של אלן ריד) והפכה ללהיט. הדיאלוגים כללו סדרת שאלות "תמימות" שהובילו את האב למבוכה ולהסתבך בלשונו, דבר שגרר עוד פרץ שאלות, שהציגו את המוסכמות החברתיות באור מגוחך. ברייס הופיעה בדמות זו ברדיו עד מותה והפכה להיות מזוהה עמה. בדצמבר 1937 עברה עם הדמות לתוכנית הבוקר של NBC, ב-1944 עברה שוב ל-CBS במסגרת חצי-שעה קומית בלעדית וב-1948 שבה ל-NBC לתוכנית שנקראה "The Baby Snooks Show". בשלבי התוכנית המאוחרים גילם את דמות האב הנרי סטאפורד, וריד הופיע לעיתים בהופעות אורח כמעסיקו. ברייס נפטרה בהוליווד משבץ מוחי בגיל 59. ההיסטוריונית ברברה גרוסמן מציינת כי בעידן שבו הבידור היה מבוסס בדרך כלל על סטריאוטיפים אתניים – האירי השיכור, הפולני הנבער וכו… המבטא השמי' וביידיש של ברייס העביר אותה לתפקידים יהודיים. על אף מאמציה להצליח כשחקנית רצינית וזמרת, ברייס – שלא דיברה יידיש – עלתה למעמד של קומדיה עם מבטא יידיש. גרוסמן משערת כי שינוי שם המשפחה נועד כדי להימלט תפקידים יהודיים ומגבילים. למרבה האירוניה, כעבור שנה, היא הופיע בתפקיד הראשון שלה בברודווי בקומדיה מוסיקלית במבטא ביידיש. למרות רצונותיה, מצאה ברייס את מקומה כבדרנית 'יהודייה'. לאחר נישואים כושלים לברודוויי אימפרסיו ובילי רוז וכיכובים בתפקידים בסרטים הוליוודים, היא מצאה מקום נוח בתכנית רדיו בה היא הגבילה את עצמה לתפקיד אחד ללא מבטא, וכיכבה כבייבי סנוקס – הרצתה המוצלחת ביותר ברדיו נמשכה עד למותה ב -1951, בדיוק כשהטלוויזיה החלה ללכוד את קהל הרדיו.
בשנת 1963 ברברה סטרייסנד גילמה את ברייס בסרטה הביוגרפי "מצחיקונת", לילי טומלין גילמה דמות דומה לבייבי סנוקס, אדית אן. לשתי הכוכבות היה את החופש לבחור תפקידים שנשים הרוויחו מאז ברייס. לא פחות מכך, הקבלה של הזהות היהודית הנוחה של ג'רי סיינפלד על ידי קהל לאומי מדגימה את השחרור הגדול שזכתה יהדות ארה"ב, זכר או נקבה, בעולם הבידור.

לקריאה נוספת