בובות פליימוביל בדמות קרל מרקס (1818–1883) ופרידריך אנגלס (1820–1895)

בובות פליימוביל בדמות קרל מרקס (1818–1883) ופרידריך אנגלס (1820–1895) חברת פליימוביל, גרמניה
פלסטיק
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

קרל מרקס היה סוציולוג, כלכלן, עיתונאי ואחד הפילוסופים המשפיעים ביותר על החברה המודרנית. כתב מספר רב של מסות וספרים, חלקם ביחד עם שותפו, פרידריך אנגלס. החיבור הידוע והמשפיע מכולם הינו המניפסט הקומוניסטי שנכתב בשנת 1848. כאן שואף מרקס לשוויון זכויות ומעמדות, מרקס טוען כי קיימת מלחמת מעמדות תמידית בין המעמד הגבוה המשעבד את המעמד הנמוך וכי יש לבטל את הלאומיות וביניהן גם את ההשתייכות הדתית ולייצר חברה ללא מעמדות וללא קניין פרטי.
מרקס מגיע ממשפחה יהודית, סבו היה רב הקהילה בעיר טרייר ואביו עסק בעריכת דין. אולם לאחר שהעיר עברה לשליטה גרמנית הורעו זכויותיהם של תושביה היהודיים ואביו הוכרח להתנצר. לאחר מספר שנים התנצרה שאר המשפחה, אולם המשיכה להיות חלק מהקהילה היהודית בעיר. מרקס הושפע רבות מחוסר השיויון שנעשה על הבסיס הדתי ולכך נוספה ההתרשמות הרעה שלו מתוצאות המהפכה התעשייתית בערים הגדולות. כל אלו הובילו לקידום הרעיון של אמנסיפציה פוליטית וחברתית המייצרת שיוויון מעמדי ללא קשר ללאום ודת ומאפשרת חיים בכבוד לכל אדם עובד. קרל מרקס, אבי תורת הסוציאליזם והקומוניזם ואחד האישים המשפיעים על החברה המודרנית, דגל בביטול הקניין האישי. מרקס ואנגלס נבחרו יחד עם אישים חשובים נוספים להפוך לדמויות משחק ילדים, פליימוביל, בסדרת אישים גדולים. כך סיים הפילוסוף כמוצר קניין אישי, משחק או אספנות בחברה הקפיטליסטית הנמכר באמזון במחיר לא זול בכלל.

מידע נוסף

מרקס נולד בשנת 1818 למשפחה יהודית בעיר טרייר בגרמניה, אולם, טרייר היתה שייכת קודם לצרפת. בצרפת בעקבות המהפכה הצרפתית ניתנו זכויות שוות ליהודים. אביו של קרל היה עורך דין וסבו היה רב הקהילה היהודית בטרייר, הרב שמואל מרדכי הלוי. אולם הוראה מנהלית הגדירה שינוי לשם אזרחי ושם המשפחה הלוי התגלגל עד לצורתו הסופית, מרקס. בשנת 1815 סופח חבל הריין לגרמניה ובתוכו העיר טרייר. בגרמניה לא ניתן שוויון זכויות ויהודים לא יכלו לעסוק במקצועות חופשיים. על מנת לפתור את הנושא, גרמניה אישרה ליהודים להמשיך לעסוק במקצועות שלהם בתנאי שימירו את דתם לנצרות. אביו של קרל, היינריך מרקס, המיר את דתו לנוצרי פרוטסטנטי (בעיר שבה רוב מובהק לקתולים) והפך לעורך דין הקהילה היהודית. לאחר מספר שנים, התנצרו גם אשתו ושאר ילדיו, ביניהם קרל מרקס בן השש.
בבגרותו, למד משפטים ופילוסופיה בברלין ובבון. לקח חלק פעיל בעיתונים רדיקליים שונים והיה עד למהפכה התעשייתית ולתוצאותיה, עבודת ילדים קטנים ללא פיקוח, מעבר של המוני כפריים לעבודה בשכר נמוך במפעלים וללא יכולת ממשית של העובדים להתרומם מהמצב שבו היו. כל אלו בשילוב עם השינוי בזכויות משפחתו וקהילת היהודים בטרייר, זכויות שהיו להם ונלקחו מהם הגבירו את תחושת העוול וחוסר השוויון הרדיקלי שמרקס כתב עליו בכתביו. בעקבות השתתפותו בעיתונות הרדיקלית, גורש מרקס מגרמניה, אוסטריה ובלגיה ונאסר עליו לחיות שם, לבסוף התיישב בלונדון, חסר כל. שתיים מבנותיו נפטרו מכיוון שלא הצליח לממן עבורן עזרה רפואית. מרקס ומשפחתו נתמכו כלכלית על ידי פרידריך אנגלס ואנשים נוספים עד למותו.
חיבור חשוב נוסף של מרקס הוא "השאלה היהודית", בחיבור זה מתייחס מרקס ליהודים באירופה בשני אופנים, האמנציפציה הפוליטית והאמנציפציה החברתית. בהתייחסות לאמנסיפציה החברתית, טוען מרקס כי הכסף עומד בראש מעייניהם של היהודים. המסחר חשוב להם והכסף הוא דתם החילונית. אולם החלק הראשון של המאמר קורא למתן שוויון זכויות מלא ליהודים. מתן אמנציפציה פוליטית שמייצרת שוויון זכויות מלא ללא הבדל דת. יש סברה כי מרקס השתמש בדימויים האנטישמיים כדוגמא לשחרור קניין אישי, היהודים היו ידועים באירופה כסוחרים ובנקאים והואשמו בגזילת כספם של הנוצרים. מאידך יש שטוענים כי קרל מרקס היה אנטישמי.

לקריאה נוספת