ארתור סגל הקציר (עבודה מחזורית)

ארתור סגל (1875–1944)
הקציר (עבודה מחזורית), 1919
שמן על בד
באדיבות אוסף ליאוניד וטטיאנה נבזלין

חייב לדעת

סגל, צייר ממוצא רומני, היגר בשנת 1904 לברלין, שם הציג את עבודתו עם הקבוצות האקספרסיוניסטיות הגרמניות המובילות Die BruckeוDer Blaue Reiter-. לאחר שעבר לשווייץ הצטרף לתנועת הדאדא. בשנים האלה פיתח את שיטת "השקילות האופטית" שלו, שבה חילק תמונות למקטעים גאומטריים בניסיון להפיק קומפוזיציה גאומטרית ששזרה צבעים מתחלפים אלה באלה בקרבה אינטימית.

מידע נוסף

ארתור סגל נולד בשנת 1875 ברומניה. לימודי האומנות הובילו אותו למינכן, פריז, איטליה וברלין שם הציג יחד עם חברים משתי קבוצות אקספרסיוניסטיים גרמניים מובילות. די ברוק והפרש הכחול Die Brucke and Der Blaue Reiter, בפרוץ מלחמת העולם הראשונה ב1914, סגל עבר יחד עם משפחתו לשוויץ הנייטרלית שם נשאר עד 1919 והציג בציריך עם ארפ ודאדא. דאדא היא תנועת אמנות שנוסדה בציריך בזמן מלחמת העולם הראשונה בתגובה נגדית לזוועות של המלחמה. מקורות מסוימים טוענים כי מקור הדאדא הוא ברומניה, נצר למסורת אמנותית סוערת שהועברה לשוויץ כאשר קבוצה של אמנים יהודים מודרניסטיים כולל מרסל ינקו וארתור סגל התיישבו בציריך. מכיוון שעזבו את גרמניה ורומניה בזמן מלחמת העולם הראשונה הגיעו לשוויץ הניטרלית מבחינה פוליטית. הם השתמשו באבסטרקט על מנת למחות נגד הרעיונות החברתיים, הפוליטיים והתרבותיים של תקופתם. סגל חזר לברלין בשנת 1920 והפך למנהל הקבוצה – קבוצת נובמבר, איתם הציג עד 1932. תאורית השיוויון שלו שינתה את מערכת היחסים בין הצורה ובין רקע הציור. עליונות הדמות ירדה ואחדות פני השטח של הציור הודגשה. עבודה זו, הקציר, היא דוגמא מצוינת לתאוריה זו שכן קשה להבחין בין הרקע ובין החזית. נאסר על סגל להציג בגרמניה בעקבות מוצאו היהודי והרגישות האומנותית המנווונת שלו ולכן עזב בשנת 1933. היגר ראשית לספרד, אח"כ התיישב בלונדון שם נפטר ב1944. רבים מחשיבים אותו כיוצר סצנת האמנות היהודית האוונגרדית של זמנו, וידוע באמונתו במוסר ובכוחה המרפא של האמנות.

לקריאה נוספת