אנתוני קארו קנה שורש

אנתוני קארו (1924–2013)
קנה שורש, 1970
פלדה צבועה
באדיבות אוסף ליאוניד וטטיאנה נבזלין

חייב לדעת

סר אנתוני אלפרד קארו האנגלי, חבר מסדר האימפריה הבריטי, נחשב לאחד הפסלים המופשטים החשובים ביותר של תקופתו. הוא השתמש בפריטי רדימייד כדי ליצור צורות אורגניות במידות אנושיות. הפסלים, הממוקמים היישר על הרצפה, מעידים על הבנה דקה ומורכבת של היחסים בין אובייקטים לבין החלל שהם תופסים.
סר אנתוני קארו נולד למשפחה יהודית. היה פסל מודרני אנגלי שנחשב לחשוב ביותר בדורו. בשנת 1963 הציג את התערוכה הראשונה החשובה שלו בגלריית וויטצ'אפל, תערוכה זו הוותה נקודת מפנה בקריירה של קארו. בתערוכה הוצגו בחלל חיצוני פסלים תלת מימדיים בקנה מידה גדול, אשר היו רגע מכונן בהיסטוריה של האמנות הבריטית, שונים בצורה, בחומר ובנושא ממה שהיה מוכר עד כה. עבודתו של קארו הינה אבסטרקטית ולכן מרוחקת מהאסתטיקה המסורתית והשמרנית.

מידע נוסף

הפסלים שלו תומכים בעצמם ומונחים ישירות על הרצפה, דבר שנחשב שנוי במחלוקת בשנות ה60 וה70. בתקופה זו פסלים בדרך כלל הועמדו על פודסט. שינוי זה גרם לדינמיקה חדשה לגמרי בחלל התצוגה ומעל לכל למערכת יחסים אחרת בין הצופה ובין העבודה. קארו יצר אוצר מילים חדש שהביא את שפת הפיסול ליצירת גוף עבודות עכשווי. אבן דרך זו בעולם הפיסול הובילה לצורות חדשות וחיברה חומר עם תעשיה. קארו איגד צורות פיגורטיביות היסטוריות עם אבסטרקט ועכשוויות על ידי עיצוב מחדש של הצורות. הוא יצר צורות אורגניות בצורת אדם מאובייקטים תעשייתיים, כאילו עבודותיו העבירו הבנה רגישה של היחסים בין האובייקטים ובין החלל שהם תפסו. הוא חקר חומרים נוספים, כמו עץ, נייר, עופרת וקרמיקה בקנה מידה שונים ושיחק בחיבור, פירוק ומודרניות של חפצי יומיום. התפשטות בשימוש בחומרים שונים היא חלק בלתי נפרד ביצירתו של קארו, שכן הוא אותגר כל חייו לחדש ולחפש קשרים וחיבורים חדשים, עובדה שהופכת אותו לפסל משפיע עד סוף ימיו.