אנדי ארנוביץ' (נ. )1959 כפרות

אנדי ארנוביץ' (נ. )1959
כפרות, 2014
עץ מהגוני, כסף סטרלינג, כותנה, נוצות, סרט, חוטים
אוסף המוזיאון

בתקופת בית המקדש, ביום כיפור, נהגו לשלח למדבר (לעזאזל) שעיר שנשא כביכול את חטאי העם וכך כיפר עליהם. כיום, יש הנוהגים לבצע את טקס הכפרות באמצעות תרנגול חי. יצירתה של ארנוביץ' נועדה להחליף את בעל החיים בסבך חוטי כסף, נוצות וסרטי צילום השזורים ביניהם. על סרטי הצילום הללו מפורטים חטאיו של האדם המודרני.

חייב לדעת

טקס ה"כפרות" נעשה ממש לפני יום כיפור, כאשר קונים תרנגול או תרנגולת ומניפים אותו מעל ראשו של המתפלל, מעבירים את חטאיו אל החיה ומבקשים סליחה. לאחר מכן נשחטת החיה ונאכלת. אפשרות נוספת היא לבחור במחווה סמלית של הנחת כסף המיועד לצדקה במעטפה וסיבובה מעל הראש שלוש פעמים, תוך אמירת התפילה שמאפשרת לכסף הצדקה להחליף ולכפר על החטאים.

אנדי ארנוביץ מציגה בעבודתה פתרון יצירתי המגשר בין הטקס הקדום לבין טקס סמלי המאפשר פעולה אסתטית של חרטה וכפרה ששומרת על אלמנטים מסורתיים. התרנגולת המבוהלת מוחלפת במניפת נוצות וכך אנו יכולים לכפר על חטאינו ולהציל את נפשה של תרנגולת אחת משחיטה מיותרת.
עבודתה של אנדי היא יצירת יודאיקה דמיונית שמגיבה לנושא זכויות בעלי החיים וגם מתייחסת לחטאים גדולים (רצח, גניבה, עדות שקר) לנורמות של האדם המודרני (לא מצביע, גזען, לא מתעמל).
יצירה זו יכולה לשמש במקום תרנגול חי לטקסי כפרות לפני יום כיפור וכוללת רשימה מלאה של "חטאים" שנעשו על ידי האדם המודרני.

מידע נוסף

עבודתה של אנדי מחברת את טקס ה"כפרות" שנעשה עד היום, עם טקס ה"שעיר לעזאזל", שנעשה בתקופת בית המקדש ביום כיפור. שני הטקסים נועדו לכפר על חטאי העם.

לקריאה נוספת