אלפרד שטיגליץ / הירכתיים

אלפרד שטיגליץ ()1946-1864
הירכתיים
1907
פוטוגרבורה על נייר דקיק
באדיבות אוסף לאוניד וטטיאנה נבזלין

שטיגליץ, בן למהגרים יהודים-גרמנים, היה צלם אמריקאי ומחלוצי האמנות המודרנית. במהלך הקריירה הארוכה שלו מילא שטיגליץ תפקיד מכריע בקידום הצילום האמנותי בארה"ב. דימוי איקוני זה מציג את חווייתם של מהגרים בראשית המאה העשרים. "הירכתיים" נחשבת ליצירתו החשובה ביותר. חוקרים שונים, וכן שטיגליץ עצמו, סברו כי היא גם יצירתו המודרניסטית הראשונה.

חייב לדעת

התצלום, מסיפונה של ספינה שיצאה מנמל ניו יורק בדרכה לפריז, לוכד את החלוקה בין המחלקות הראשונה והשנייה, שביניהן חוצץ הכבש המשופע. לא ברור האם המהגרים שעל הסיפון לא הורשו להיכנס לארה"ב – כפי שקרה לא פעם בשל מחלות או היעדר אמצעים – או שמא עזבו מרצונם לאחר שנכזבה תקוותם לגורל חדש בארץ חדשה.

מידע נוסף

נולד בהובוקן, ניו ג'רזי, להורים יהודים מהגרים מגרמניה, שטיגליץ ומשפחתו עברו לברלין בשנת 1881, מאחר שאביו האמין שגרמניה תספק חינוך טוב יותר לילדיו. שטיגליץ, שהיה בשנה השנייה שלו במכללת סיטי בניו יורק, נרשם לתוכנית להנדסה מכנית בברלין, שם גם התחיל להתנסות בצילום והפך למיומן בתהליך הטכני של הצילום. לאחר שחזר לניו יורק בשנת 1890, שטיגליץ התחיל לצלם את סביבתו העירונית המשתנה, כשהוא מתמקד באנשים, בבניינים ובתעשייה שלא התקבלו עדיין כנושאים לצילום אומנותי.

"הספינה" מייצגת את הסגנון העירוני הישר של שטיגליץ בצילום, שהדגיש את בהירות הפרטים ואת יכולתו של הצילום לתפוס את המציאות. הצילום, שנעשה על ספינה גדולה בדרכה לפריז, מחולק באופן שווה בין הסיפון העליון, או מחלקת ראשונה, לבין הסיפון התחתון, או מחלקת מהגרים, המופרדים על ידי האלכסון החד של המסלול התלוי. שני הסיפונים מלאים באנשים: שטיגליץ נסע על הסיפון העליון, אשר היה מלא בנוסעים עשירים ובעלי פנאי; הסיפון התחתון הכיל מהגרים ממעמד נמוך שחזרו לאירופה. נותרה השאלה אם המהגרים נאלצו לחזור לאירופה על ידי ממשלת ארצות הברית – כפי שרבים נאלצו בשל מחלות, "בריאות מוסרית ירודה" או חוסר תמיכה כלכלית בארצות הברית – או אם הם חוזרים מרצונם החופשי, מאוכזבים מהמדינה בה האמינו שתשנה את גורלם.

יתרה מכך, האם צילום של שטיגליץ מבטא מודעות מעמדית או שהוא פשוט תצפת על סביבתו, המתמקדת לא פחות בצורה שנוצרת על ידי אלמנטים של התמונה כמו בנושא עצמו? למרות ששטיגליץ הצהיר כי הוא חש חוסר שביעות רצון מהעשירים החדשים של הסיפון העליון ותחושת קרבה לאלה שבסיפון התחתון, באותה תקופה משפחתו הייתה מבוססת היטב בארצות הברית והוא היה מושרש בפריווילגיה של מעמדו. תצלום זה מייצג את העניין הכפול של שטיגליץ במודרניות עירונית ובהרמוניה פורמלית, במקרה זה, דרך הסאגה של ההגירה האמריקאית.

לקריאה נוספת