איך להיות אמא יהודייה

איך להיות אמא יהודייה
ארה"ב, 1967
תוכניית ההצגה בכיכובם של מולי פיקון וגודפרי קיימברידג'.
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

מולי פיקון (1898-1992) שחקנית תיאטרון, קולנוע וטלויזיה, יהודייה אמריקאית, ופזמונאית פורה ביידיש. נחשבת ל כוכבת הסרטים ותיאטרון היידיש. פיקון הופיעה בסרטי קולנוע רבים. המפורסם ביותר בו ככבה הוא: יידל מיטן פידל (אידל עם כינור), סרט קולנוע בשפה היידיש, שיצא ב 1936 בפולין ובבמויו של יוסף גרין. בדצמבר 1967 עלה המחזמר: How to be a Jewish mother, המשויך לז'אנר של מחזות זמר קלילים, המשלבים קטעים קצרים של תיאטרון, מחול ומערכונים סאטיריים. המחזה נכתב על פי ספר של הסופר היהודי דן גרינברג, מעין מדריך הומוריסטי על איך להיות אמא יהודיה, שיצא לאור ב-1964 והפך תוך שנה לרב מכר באמריקה. פיקון שיחקה את דמותה של האמא היהודייה ולצידה גודפרי קיימבריג', סטנדאפיסט ושחקן אמריקאי שחור בתאטרון האדסון בברודווי. להפתעתה של מולי פיקון, המחזה קיבל ביקורות לא טובות. הוגדר כפוגעני על ידי הרבה שחורים וב"טעם רע" על ידי הרבה לבנים. המחזה הציג למשך חודש אחד בלבד. (וכשבועיים לפני ברודווי בבוסטון, בתיאטרון ווילבור)

מידע נוסף

האֵם היהודייה
בבדיחות על המשפחה היהודית מככבת האם היהודייה או היידישע מאמע. זוהי אמא דאגנית ושתלטנית במידה מוגזמת, שחונקת את ילדיה מרוב אהבה ותשומת לב. דמותה של האם היהודייה מופיעה בקרב יהודים בעולם כולו – מוורשה ועד קזבלנקה, מניו יורק ועד תל אביב.
האם היהודייה מייצגת את העיסוק האובססיבי ביחידה הבסיסית ביותר של זהות – המשפחה, והאם מייצגת את העמוד התווך של המשפחה היהודית. האמא היהודייה היא המקום בו אנו עוסקים בדאגות אישיות וקיומיות. המקום הגדול בו היא תופסת בהומור היהודי מעיד על המקום החשוב שלה בתרבות, גם במרחב הפרטי וגם במרחב הציבורי. דרך הבדיחה אנחנו רואים עד כמה דומיננטי המקום של האם והאישה בחברה היהודית – מתוך האילוצים של חברה גבית פטראיארכלית במסגרתם היא מודרת מהמרחב הקהילתי והציבורי, הבית והמטבח נהפכים להיות הזירה שלה, ומשם היא שולטת ביד רמה על כל המתרחש. היא מציבה סטנדרטיים, דוחפת להצלחה, מימוש ועוד.

לקריאה נוספת