איור לתלבושות "חסיד" עבור להקת המחול של ורה שבשאי

צייר לא ידוע
איור לתלבושות "חסיד" ו"תלבושת גבר" עבור להקת המחול של ורה שבשאי
מוסקבה, ברה"מ (רוסיה), 1929
גואש, צבעי מים ועיפרון על נייר
באדיבות נטליה כגן שבשאי

חייב לדעת

הכוריאוגרפית והרקדנית ורה שבשאי (1905–1988) היתה מייסדת המעבדה לריקוד יהודי, שפעלה במוסקבה בשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים. הפקותיה המודרניסטיות, שעסקו במחול יהודי מסורתי ובעיירה היהודית, שילבו תנועה, מוזיקה, פנטומימה ואקרובטיקה. בני זמנה ראו בהן ניסיון נועז וראשוני לחדור לתחום הכוריאוגרפיה ה"בלתי מפותח". שבשאי עבדה לצד מחזאים ומלחינים מאגודת המוזיקה היהודית, וציירים בוגרי הוְוחוּטֵמָאס (סדנאות סובייטיות לאמנות תעשייתית, שניתן להשוותה לבאוהאוס) יצרו מתווים לתלבושות של הפקותיה. פעילותה האמנותית של שבשאי תמה עם שקיעת האוונגרד בתקופת שלטון הדיכוי של סטלין.

מידע נוסף

בשנת 1926, עוד בהיותה סטודנטית, החלה שבשאי להפיק הופעות של המחול האמנותי במעבדה לבמאים צעירים של בית–הספר לתאטרון במוסקווה. את פעילותה הכוראוגרפית היא המשיכה בסטודיו–תאטרון היהודי "פרייקונסט" בניהולו של הבמאי בוריס ורשילוב, תלמידו של יבגני וכטאנגוב, שם הקימה סטודיו לריקוד. בדומה לגיבורי תרבות האוונגרד הרוסי, היא נכנעה ל"פיתוי התאטרליות" ויצרה מעין מחול–תאטרון. היא הפיקה כמאה מיניאטורות כוראוגרפיות, מרביתן בנושאים ובסגנונות יהודיים.
שבשאי הצעירה הצליחה לעניין מחזאים ומלחינים מ"אגודת המוזיקה היהודית" וציירים בוגרי ה-VKHUTEMAS (סדנאות לאמנות תעשייתית, מעין באוהאוס סובייטי), שיצרו מתווים לתלבושות בהפקותיה. "ערבי המחול היהודי" ו"ערבי הבלט והפנטומימה היהודיים", שהעלתה על בימת התאטרון היהודי הממלכתי במוסקווה ובמקומות אחרים, כבשו את לבם של בני זמנה.

לקריאה נוספת