תמונה: כרזה של השומר הצעיר

כרזה של השומר הצעיר. מעצב: פרנץ קראוס, ארץ-ישראל (פלשתינה), 1943

חייב לדעת

השומר הצעיר הוא תנועת נוער יהודית סוציאליסטית-ציונית הפועלת עד היום. על הכרזה אנו רואים שלוש שורות של טקסט בעברית:

יחי הצבא האדום
יחי האיחוד האירופי
תחי הציונות הסוציאליסטית

השומר הצעיר נוסד בשנת 1913 בגליציה, אוסטריה. הוא האמין שנוער יהודי יכול להשתחרר באמצעות עלייה לארץ ישראל וחיים בקיבוצים. הם דחפו את היהודים לשנות את אורח חייהם הבורגני ולהפוך לחקלאים ועובדים כהכנה להתחלה חדשה בארץ הקודש של היהודים. בהיותם מושפעים רבות מהתנועה הסוציאליסטית, חלמו על יצירת חברה המבוססת על שוויון וצדק חברתי בארץ ישראל.

מאז העלייה הראשונה לארץ ישראל, עלו רבים מחברי השומר הצעיר לארץ. התנועה הייתה פעילה בהובלת הקמת בתי ספר, מתקני תרבות, הוצאת ספרים ועיתון יומי. היא גם התפתחה למפלגת פועלי השומר הצעיר בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי בארץ לפני 1948. התנועה היא התנועה הציונית הוותיקה ביותר שעדיין פועלת ברחבי העולם.

מעצב הכרזה, פרנץ קראוס, היה מעצב גרפי ישראלי ותומך בציונות. לאחר שעבד כמעצב בערים שונות באירופה, מומחיותו בשיטות פרסום הפכה אותו לאחד מהמעצבים הגרפיים הראשונים והבולטים ביותר בישראל.

מידע נוסף

השומר הצעיר נוסד באימפריה האוסטרו-הונגרית דאז, כתוצאה ממיזוג של שתי קבוצות: 'השומר' שהייתה קבוצת צופים ציונית ו'צעירי ציון' שהייתה קבוצה שעסקה בלימוד ציונות, סוציאליזם והיסטוריה יהודית. תנועת השומר הצעיר הושפעה מרעיונות סוציאליסטיים וציוניים, כגון אלו של בר בורוכוב, אשר האמין שהיהודים ינדדו (ויחויבו לנדוד) מהחברות האירופיות לארץ ישראל. שם, החברה תארגן את עצמה על בסיס יצרני ופרולטרי. סוג זה של ציונות מכונה לעיתים ציונות סוציאליסטית או ציונות מבוססת-פלשתינה.

השומר הצעיר סבל מאוד במהלך השואה כאשר עליית הנאציזם הרסה את ליבת התנועה והפרידה בין הקהילות היהודיות המקומיות. עם זאת, חברי התנועה היו לוחמי התנגדות פעילים, והובילו את ההתנגדות היהודית בגטאות ובמחנות הריכוז באירופה הכבושה על ידי הנאצים. לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, השומר הצעיר היה בין הראשונים לארגן עלייה של ניצולי השואה לארץ ישראל. חבריו הראשונים שהגיעו לארץ ישראל ב-1919 היו חלק מהקיבוצים הראשונים או היישובים הקולקטיביים בארץ. כיום השומר הצעיר ממשיך לחנך קבוצות נוער יהודיות ברחבי העולם.

התעניינותו של פרנץ קראוס בציונות התפתחה לאחר ששמע נאום של חיים ויצמן וזאב ז'בוטינסקי – שני מנהיגים יהודים. לאחר עלייתו לישראל, הוא ניצל את ניסיונו בעיצוב על ידי עיצוב כרזות עבור עסקים שונים וכן כרזות תיירות לארץ ישראל.

לקריאה נוספת