ספר שירים יהודיים לחיילים יהודים ששירתו בצבא ארה"ב במלחמת העולם השנייה

ספר שירים יהודיים לחיילים יהודים ששירתו בצבא ארה"ב במלחמת העולם השנייה
ארה"ב, 1943
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

הספרון נדפס במהלך מלחמת העולם השניה על ידי National Jewish welfare Board וה- American Association for Jewish Education.
בהקדמה כתוב שהמספר מיועד לשימוש בכל הקשר שבו חיילים יהודים מתקבצים יחד, בין אם למטרות מנוחה, מטרות תפילה, בכינוסים לא פורמליים או בשדה הקרב.
הספרון כולל 86 שירים באנגלית, יידיש ועברית, מחולק ל4 חלקים לפי תמות (למשל שיריים פטריוטיים). ביניהם שירי שבת ושירי חגים (חד גדיא, שושנת יעקב), שירים המפארים את ארה"ב, התקווה, והשיר God bless America החותם את הקובץ.
הקובץ מאפשר הצצה למורכבות הזהות האמריקאית והיהודית ולמאפייני החיילים היהודים: 3 שפות, שילוב של זהות יהודית באמצעות שירי החגים היהודיים מופיעים גם בעברית וגם באנגלית (Desened, O Shabbat princess), זהות אמריקאית חזקה באמצעות שירים פטריוטיים, והתקווה.
כמו כן הקובץ משקף את מקומם של החיילים היהודים כחלק מהחברה היהודית בארה"ב, והדאגה שלה לתחזוק (או חיזוק) הזהות היהודית של החיילים.

מידע נוסף

National Jewish Welfare Board – הוקם ב1917, עם הכניסה של ארה"ב למלחמת העולם הראשונה, במטרה לתמוך בחיילים היהודים בזמן המלחמה. הארגון גם גייס והכשיר רבנים לשירות צבאי וספק להם חומרים. פיקחו גם על בתי כנסת במתקנים צבאים. ב1921 התאחד עם ארגונים יהודים נוספים לטפל בפעילות חברתיות, חינוך. כיום נקרא Jewish Chaplains Council (jbw).
American Association for Jewish Education- הוקם ב1939 כדי העלות את הרמה של החינוך היהודי בין היתר באמצעות העלאת ההכשרה של צוותים חינוכיים ומחקר, תמיכה בהתארגנויות חינוך יהודיות מקומיות, פיקוח על בתי ספר יהודיים ודאגה לחינוך מבוגרים.