ג'ינס ליווייס 501XX

ג'ינס ליווייס 501XX
ארה"ב, שנות השלושים של המאה העשרים
בד ג'ינס כותנה, נחושת, עור אוסף המוזיאון

חברת לוי שטראוס ושות' הוקמה בארה"ב בשנת 1853 בידי לוי שטראוס (1829–1902), מהגר יהודי מגרמניה. החברה החלה בייצור מכנסיים מאריג גס (ג'ינס) עבור מחפשי זהב.

חייב לדעת

לב שטראוס נולד בבוואריה, גרמניה בשנת 1829. לאחר מות אביו בהיותו בן 18, לקח על עצמו את ניהול עסק הרוכלות של אביו. ב-1847 היגר עם אמו ואחיותיו לארצות הברית בעקבות שני אחיו הבוגרים, ולאחר מספר שנים הקים חברה למסחר בניו יורק יחד איתם. אמצע המאה ה-19 תקופת "הבהלה לזהב", המוני אמריקאים נסעו למזרח המדינה לנסות את מזלם ולמצוא זהב בנהרות ובמכרות החדשים. לוי שטראוס השכיל לראות את הצרכים של הקהל החדש שנוצר ובשנת 1853 עבר לסן פרנסיסקו ופתח בקליפורניה רשת של חנויות קטנות שייבאו מוצרים מהמערב, ביניהם את בד הדנים שיועד להקמת אוהלים, בגלל החוזק שלו. אחד מהלקוחות של שטראוס היה חייט יהודי בשם ג'ייקוב דיוויס שהיגר מלטביה לארצות הברית בשנת 1854 ועבד כחייט בניו יורק. לאחר מעברים נוספים בתוך ארה"ב התיישב בנוואדה בשנת 1869 ותפר עבור לקוחותיו אוהלים, שמיכות סוסים וכיסויים לעגלות מבדי דנים שקנה אצל לוי שטראוס. יום אחד ביקש ממנו לקוחה לתפור מכנסי עבודה לבעלה שיהיו חזקים ולא ייקרעו. דיוויס תפר מכנסיים מבד דנים כחול וחיזק את הכיסים ומקומות נוספים בכפתורי לחיצה ממתכת שנועדו לשמיכות סוסים לרכיבה. הביקוש למכנסי העבודה החזקים עלה ודייוויס רצה לרשום פטנט על השימוש בכפתורי המתכת לחיזוק המכנסיים. הוא פנה ללוי שטראוס בהצעה למימון רישום הפטנט. ב-20/5/1873 רשמו שניהם את הפטנט והחלו לייצר ביחד את מכנסי הג'ינס הכחולים. דיוויס הועסק בחברת לוי שטראוס כמנהל ייצור עד יום מותו וקיבל משכורת קבועה. בשנת 1880 נפתח המפעל הראשון והייצור עבר לידיהם בלבד. עד שנת 1920 מכנסי הג'ינס 501 היו מכנסי העבודה הנמכרים ביותר בארצות הברית.

מידע נוסף

המקצוע חייט קיים בכל קהילה יהודית בעולם בגלל איסור השעטנז בחברה היהודית. חייטות היתה מקצוע לא נחשק שהובילה מהגרים יהודיים לעבוד בסווטשופס בלואר איסט סייד בניו יורק. לוי שטראוס החל כמהגר עני מגרמניה בזמן ההגירה הגדולה לארה"ב והיום שמו מקושר עם אימפריה כלכלית וחברתית שחולשת בכל קצווי העולם. מכנסי הג'ינס שייצר יחד עם ג'ייקוב דיוויס יוחדו בגלל מספר פרטים, הפטנט הרשום של כפתורי הלחיצה לחיזוק הכיסים, חוט התפירה הכתום שמתאים בצבעו לכפתור המתכת והכיס הקטן בתוך הכיס הרגיל שנועד להחזיק את שעוני הכיס שהבוקרים היו עונדים עם שרשרת בדר"כ בתוך כיס בז'קט. מספר הדגם 501 ייצג את כמות הבדים שהגיעו מהחוף המזרחי לחוף המערבי לשם ייצור דגם זה. מיקום כפתורי הלחיצה השתנה בעקבות ביקורות מקהל הלובשים. בתחילה היו כפתורי נחושת גם בכיסים האחוריים אבל הם גרמו לשריטות על האוכף ועל הכסאות. בשנות ה-50 של המאה ה-20 נאסרה לבישת ג'ינס בבתי הספר, תיאטראות ומסעדות מכיוון שנתפסו כסמל המרד נגד החברה הקונפורמיסטית. הם נלבשו ע"י שחקנים ומובילי דעה שנתפסו כמורדים כמו ג'יימס דין. בשנות ה-60 התקבלו הג'ינסים כחלק בלתי נפרד מהאופנה ומאז הם נלבשים בשכבות ובגילאים שונים. מכנסי הג'ינס נעשו פופולריים מחוץ לארצות הברית בזמן מלחמה"ע השנייה כאשר החיילים האמריקאיים לבשו אותם בזמן הפנאי שלהם.

לקריאה נוספת