מאן ריי אובייקט שיר לז'קלין

מאן ריי (1890–1976)
אובייקט שיר לז'קלין, 1937
הדפס כסף ג'לטיני
באדיבות אוסף ליאוניד וטטיאנה נבזלין

מאן ריי, אמן אמריקאי שפעל בעיקר בפריז, הרים תרומה משמעותית הן לדאדא והן לתנועה הסוריאליסטית. הוא נודע בעיקר בזכות עבודות הצילום שלו, אך עבד גם בפוטוגרמות שאותן כינה "רייוגרפים", על שמו שלו. אובייקטים מצולמים אלה, שלעתים נמצאו ולעתים נוצרו, היו מעין אסוציאציות חופשיות על מלים ורעיונות שייצגו פעילות לא-מודעת.

חייב לדעת

עמנואל רדינסקי גדל בניו ג'רסי והפך לאמן מסחרי בניו יורק ב1910. בשנת 1912 החל לחתום על עבודותיו בשם מאן ריי. בתחילה לימד את עצמו צילום על מנת להדפיס את עבודות האמנות של עצמו, אשר כללו ציורים ומדיה מעורבת. בשנת 1921 עבר לפריז והקים סטודיו לצילום על מנת לכלכל את עצמו. שם החל לצלם פוטוגרמות, שקרא להן רייוגרף. הפך לחלק מהאליטה האמנותית והאינטלקטואלית, יצר קשרים עם ג'יימס ג'ויס, גרטרוד שטיין, מקס ארנסט ופיקאסו. מאן ריי היה אחד המסיתים לדאדא בניו יורק ב1910. לאחר הגעתו לפריז ב1921 הוחלפו האקראיות וחוסר ההיגיון של הדאדא בפנטזיה ובחוסר ההתאמה של הסוריאליזם. המוטיבציה של אף אחת מהתנועות לא נבעה מהפקה של חפצים חזותיים אלא שתיהן ביקשו להביע את התת-מודע. דרך השימוש החדשני במדיום הצילום, מאן ריי יצר נישה עבור עצמו במעגל הסוריאליזם ויצר אופי ויזואלי מובחן לתנועה שהיתה מבוססת היטב בתאוריות ספרותיות ופסיכואנליטיות. בעקבות מלחמת העולם השנייה הוכרח מאן ריי לחזור לניו יורק מפריז. הוא חי בלוס אנגלס בשנים 1940-1951 ונפטר בפריז ב1976. ז'קלין גודארד, היתה מודל אהוב וחברה קרובה של מאן ריי. היא היתה מודל גם עבור מאטיס, ג'יאקומטי ופיקאסו. מאן ריי עודד אפשרויות של חיבורים לא רציונליים ומיקומים שנקבעו על פי המזל של אובייקטים שונים, המדגישים חפצים אבסטרקטים הנוצרו בדרך זו.